Midden in de coronacrisis een ingenieursbureau beginnen: je moet het durven. René Feenstra, Baukje de Groot en Marcel Poelstra toonden lef en richtten in 2021 FRIS Ingenieurs op. “We wilden een sociale onderneming neerzetten en ons richten op mooie, regionale projecten op het gebied van Infrastructuur en Kunstwerken.”
Inmiddels bestaat het team, met Sido de Groot en Martijn Swart erbij, uit vijf mensen. Daar mogen nog wel een paar bij. René Feenstra, senior adviseur infrastructuur: “We willen een beetje doorgroeien, maar niet heel groot worden. We vinden het juist leuk om kleinere tot middelgrote projecten te doen, met collega’s uit het Noorden.”
Van schoolplein tot sluis
Van brug tot weg, van gemaal tot riolering en van schoolplein tot sluis: bij FRIS komt van alles voorbij. “En dat van Wolvega tot Dokkum en van Groningen tot Harlingen”, vult Feenstra aan. “De ene keer is het een damwand, de andere keer een ondergrondse parkeergarage of een nieuwbouwwijk waar riolering, wegen en groeninrichting voorbereid moeten worden. Ons werk is enorm afwisselend.” Het FRIS-team komt graag achter het bureau vandaan, om op locatie te kijken, met klanten te overleggen en te communiceren met betrokken bewoners. “Dat sociale aspect vinden we heel belangrijk.”
Klimaatadaptief en hergebruik
FRIS is ook maatschappelijk betrokken, onder andere door sponsoring, maar ook wat duurzaamheid betreft. “We zijn niet voor niets lid van de Freonen fan Fossylfrij Fryslân.” FRIS heeft circulair kantoormeubilair en is in Sneek gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw met fietsstallingen gemaakt van dug-outs. “Maar vooral in onze projecten komt duurzaamheid naar voren. Denk aan het klimaatadaptief maken van pleinen en binnensteden, zoals in Groningen: stenen eruit en groen erin. Ook pakken we hemelwaterproblematiek aan en zijn we betrokken bij het maken van vispassages, zodat waterwegen passeerbaar blijven voor migrerende vissoorten.”
Vlas en hars
Hergebruik van bestaande materialen én nieuwe materialen zoals vlas en hars, laat de FRIS-harten ook sneller kloppen. “Dat maakt ons werk extra uitdagend. Het is ontzettend interessant om uit te zoeken hoe deze materialen werken, ook op de langere termijn.” Feenstra was ontwerpleider bij de vervanging van de brug bij Ritsumasyl: hier is een beweegbare fietsbrug gebouwd uit biobased composiet. “Dat werd een succes. Als het daar kan, kan het op andere plekken ook!”
Van tekening tot toezicht
De ingenieurs van FRIS zijn van begin tot eind betrokken bij projecten, dankzij het brede dienstenaanbod. “We voeren inspecties en onderzoeken uit, maken ontwerpen, kostenramingen, RAW-bestekken en contracten en we regelen vergunningen. Daarnaast begeleiden we de uitvoering en houden we toezicht.” FRIS werkt veel voor overheden zoals gemeenten, Wetterskip Fryslân en Provincie Fryslân.
Grutsk
Op kantoor in Sneek hangen ook foto’s van FRIS-projecten. “We zijn grutsk op ons werk en kiezen bewust voor binding met de regio, wat collega’s, projecten én leveranciers betreft. We doen het liefst zaken met mensen die we in de ogen kunnen kijken.” FRIS is zelf ook een open en eerlijk, nuchter Fries bedrijf. “Onze ISO-certificering geeft bovendien aan dat we onze kwaliteit goed op orde hebben.” Feenstra besluit met een glimlach: “We werken gewoon met ontzettend veel plezier. Zo hadden we het 3,5 jaar geleden bedacht!”■
Voorbeelden van projecten:
Het Groene Hart van Wolvega
“Het hele centrum wordt aangepakt: er komt een nieuw park, appartementencomplexen en de winkelstraat wordt heringericht. We zitten met veel partijen om tafel om te bepalen wat er de komende jaren gemaakt moet worden.”
800 bruggen in Súdwest-Fryslân
FRIS Ingenieurs helpt Súdwest-Fryslân bij het onderhoud van 800 bruggen in de gemeente. “Ook hier zijn meerdere partijen betrokken. We overleggen wat er moet gebeuren, in welke volgorde en wat dat gaat kosten.”