Kun je een beeld schetsen van Health2Work?
Health2Work creëert ergonomische werkplekken in vier omgevingen: de kantoor en/of thuiswerkplekken, de zorg, de industrie en het onderwijs. Daarbinnen maken we onderscheid tussen curatief en preventief; ook houden we ons bezig met projectinrichting. We leveren fysieke producten, de software en een stuk dienstverlening voor deze diverse werkomgevingen. Het gaat dus echt om een totaaloplossing om iemand gezonder te laten werken.
Hoe is de situatie in Nederland?
Werknemers en werkgevers snappen steeds meer het belang van gezonde werkplek ergonomie. Door diverse macro economische ontwikkelingen is het duurzaam inzetbaar houden van mensen nog nooit zo belangrijk geweest. Toch is er nog veel te winnen. Nederlandse werknemers hebben de twijfelachtige eer dat ze zich ‘zitkampioen van Europa’ mogen noemen; ze brengen negenenhalf uur per werkdag zittend door. En dat is er in de afgelopen twee coronajaren, dankzij het thuiswerken, niet beter op geworden.
Wat doen werkgevers daaraan?
Thuiswerken is inmiddels breed geaccepteerd. Goed werkgeverschap betekent dat, mits het werk dat toelaat, je mensen die dat graag willen deze mogelijkheid biedt. In de huidige periode van een krappe arbeidsmarkt wordt thuiswerken ook in toenemende mate in de arbeidsvoorwaarden opgenomen. Maar het is tevens verplicht vanuit de Arbowet om een ergonomische werkplek te faciliteren, ook thuis. Alhoewel er al veel werkgevers zijn die zich daaraan houden, vallen daar nog stappen te maken. We zijn nog lang niet klaar.
Hoe belangrijk is innovatie voor Health2Work?
Innovatie staat heel hoog op onze prioriteitenlijst. Het is een integraal onderdeel van wie en wat we zijn; het zit in ons DNA. Elke medewerker wordt tijdens HR-gesprekken op twee punten beoordeeld: klantgerichtheid en innovatief vermogen. En dat hoeven geen baanbrekende uitvindingen te zijn. Ons motto is: ‘Vijftig keer één procent beter betekent wel 50 % verbetering’.
Waar staan jullie over drie jaar?
Dan zijn we nog beter vertegenwoordigd in de zorg, de industrie en het onderwijs. Verder willen we uitbreiden naar het buitenland. We hebben dus een gezonde groei-ambitie, deels door organische groei, deels door ‘buy en build’.