Herman den Blijker

november 7, 2013

Herman is ook commercieel. Robijn deed al eens de was bij hem. Hij eet zijn frietjes met Remia. Hij kijkt films van Videoland, en jaagt daarom de klanten zo snel mogelijk weer de deur uit. En BP verkoopt broodjes onder de naam Herman’s Specials. 

En die merken willen Herman met een reden. Als Herman Remia aanbeveelt geloven we eerder dat Remia best lekkere frietsaus maakt. Als Herman wast met Robijn en zijn buis wordt weer wit, geloven we eerder dat Robijn ook hele vette vlekken kan verwijderen. Als Herman de broodjes van de BP heeft bedacht, geloven we eerder dat dat lekkere broodjes zijn. Deze merken gebruiken het merk Herman den Blijker om iets te zeggen over hun eigen merk. Herman voegt waarde toe aan deze merken. 

Maar het werkt ook andersom. Wat deze Herman laten doen zegt ook iets over Herman den Blijker. Laten we ze nog eens langslopen. 

  • Robijn. Ze doen de was bij Herman. En daardoor heeft Herman altijd een schone buis. Ik geloof dat het bij Herman in de keuken schoon en netjes is. Een prettige associatie voor Herman!
  • Remia. Herman wil geen andere frietsaus. Zou hij dat dan ook in de keuken van zijn restaurant gebruiken? Zouden de andere ingredienten ook uit een potje of een pakje komen? Is alles wel zo puur en vers? Vindt hij dat echt wel zo belangrijk? 
  • Videoland. Snel de klanten de deur uit, en weer film kijken. Grappig natuurlijk, en je weet best dat het niet zo is, maar toch. Waar is de beleving die hij zo belangrijk vindt?
  • BP’s broodjes van Herman. Kan de kwaliteit van elk broodje Herman dat ik koop altijd het Herman-predikaat waarmaken? Nooit een keer worden uitgeschoten met de kappertjes? En wat gebeurt er met mijn beeld van het merk Herman als dat wel zo is? 

Herman den Blijker is een sterk merk. En hij heeft het merk  opgebouwd door zichzelf te zijn, gepassioneerd te zijn over kwaliteit en goed eten. Remia, BP en Videoland staan te ver af van waar het merk Herman den Blijker voor staat. Deze keuzes zijn niet gemaakt vanuit zijn passie of overtuiging. De enige waarde die deze merken toevoegen aan Herman den Blijker zijn de euro’s op zijn bankrekening. Het merk Herman den Blijker wordt er onduidelijker van. Minder echt. En dus minder sterk.  

Moraal: Zorg dat je écht weet waar je merk voor staat. Alles wat je doet wat daarbij past versterkt je merk. Alles wat je doet wat daar niet bij past brengt je klanten in verwarring. En maakt je merk minder sterk. 

Waar staat jouw bedrijf of merk voor? Wat kunnen alléén jullie?  

Jeroen Blaauw.

marketing-, online-, en e-commerce strateeg

nl.linkedin.com/in/blaauwjeroen/

@Jeroen_Blaauw

06-15070599

Jeroen Blaauw werkte bij Albert Heijn oa in het Marketing MT waar hij verantwoordelijk was voor ah.nl, de bonuskaart en direct marketing, en AllerHande. Hij is de bedenker van één van de succesvolste Nederlandse apps Appie en was commercieel directeur van Albert.nl (de webwinkel van AH, Etos en Gall&Gall) en Gall&Gall.  Sinds 2013 is hij ondernemer en helpt hij grote en kleine bedrijven bij hun marketing-, online-, en e-commerce strategie.

Delen via

Vergelijkbare berichten