Ben je ondernemer in Friesland? Dan is het raadzaam om te investeren in een goede bedrijfswebsite. Op deze centrale plek kunnen (potentiële) klanten alles lezen over jouw producten en/of diensten en eenvoudig contact opnemen bij vragen en interesse. Bij het opbouwen van een kwalitatief hoogstaande website, is interne linkbuilding een aspect dat niet over het hoofd gezien moet worden. In dit artikel lees je daarom wat interne linkbuilding inhoudt en hoe je deze linkbuilding strategie kan toepassen op jouw eigen bedrijfswebsite.
Wat is interne linkbuilding?
Bij linkbuilding ligt de focus op het creëren van waardevolle links. Waar externe linkbuilding zich bezighoudt met het vergaren van inkomende links op externe websites, is het doel van interne linkbuilding het plaatsen van hyperlinks op de eigen website. Dit maakt interne linkbuilding een relatief laagdrempelige techniek die op iedere website toegepast kan worden. Het uiteindelijke doel van interne linkbuilding is om ervoor te zorgen dat er naar iedere pagina op de website gelinkt wordt vanaf een andere interne pagina.
Waarom is interne linkbuilding belangrijk?
Interne links zijn cruciaal voor de zoekmachineoptimalisatie van iedere website. Ben je benieuwd waarom? In grote lijnen is de achterliggende gedachte van dit fenomeen tweedelig.
De gebruiksvriendelijkheid beïnvloeden
De zoekmachine Google hecht veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van websites. Hoe gebruiksvriendelijker een website, hoe groter de kans dat deze website hoog in de zoekresultaten zal komen te staan. Dit heeft ermee te maken dat Google de meest relevante en kwalitatieve zoekresultaten wil laten zien aan zijn gebruikers. Interne linkbuilding is een van de elementen die de gebruiksvriendelijkheid van een website beïnvloedt. Wanneer de pagina’s van jouw website interne links bevatten, is het namelijk makkelijker voor consumenten om door jouw website heen te browsen. Zo kunnen zij sneller de informatie vinden waar zij naar op zoek waren. Het resultaat: tevreden gebruikers van Google én goed geïnformeerde (potentiële) klanten van jouw bedrijf.
Het indexeren van pagina’s
Daarnaast is het gebruik van interne links van belang voor het indexatieproces van de zoekmachine. Wanneer jouw website een goede interne linkstructuur heeft, is de kans groot dat Google alle verschillende pagina’s van jouw website kan indexeren. Dit is belangrijk, omdat de kans op een plek tussen de zoekresultaten nihil is op het moment dat een pagina niet geïndexeerd is door het algoritme van Google, laat staan de kans op hoge posities binnen de zoekresultaten. Zijn er pagina’s op jouw website waar intern nog niet naar verwezen wordt? Dan is het dus slim om dit aan te passen, bijvoorbeeld door een hoofdnavigatie te maken waarin naar alle pagina’s van jouw website wordt gelinkt.
Wist je dat de meeste gebruikers Google alleen de eerste pagina van de zoekresultaten bekijken? Juist om deze reden is het essentieel om jouw bedrijfswebsite te optimaliseren voor de zoekmachine. Heb je hulp nodig bij het creëren van een goede interne linkstructuur? LEQUAL helpt jou graag verder.