Op 13 april is Van Vuuren (Grou) verkozen tot winnaar van de Leeuwarder Ondernemersprijs De HET 2023. Dat gebeurde na een spannende finale bij bedrijf Themmen Heftrucks in de Friese hoofdstad. Hier waren ruim honderd mensen aanwezig. Het was van tevoren bepaald niet een gelopen race. Tijdens de finale bleek namelijk dat de online stemming was gewonnen door verzekeringsbedrijf FGD en bij de pitches die de finalisten voor het honderd-koppige publiek mochten geven werd Servilocker als favoriet gekozen.
De jury koos uiteindelijk voor deurenfabrikant Van Vuuren als ultieme winnaar, waarbij met name respect werd geuit voor de wijze waarop dit bedrijf een enorme transitie heeft doorgemaakt.
“Het leukste van het winnen van die prijs? Dat is het effect naar ons team”, zei Van Vuuren-directeur Dennis Gijsman. “We zijn met het hele team al jaren bezig om mooie resultaten neer te zetten en dat je dan nu eventjes publiekelijk daar de waardering voor krijgt is een erg leuke opsteker voor iedereen.”
In de aanloop naar die finale werden in maart in Café Restaurant Baylings aan de Leeuwarder Nieuwestad al de finalisten bekend gemaakt. Behalve Dennis Gijsman van Van Vuuren waren daar ook Sandra Nugteren – de Swart van verzekeringsbedrijf FDG en Remmelt Bakker van Servilocker.
Voor Leeuwarder wethouder Abel Reitsma (CDA), die EZ in de portefeuille heeft, was het bekendmaken van de finalisten een vreugdevolle bezigheid. Hij ziet de ondernemersprijs dan ook als een middel om de vele unieke bedrijven in ‘zijn’ stad en dorpen bekender te maken. “Kennis met elkaar delen, maar ook het vergroten van zichtbaarheid is voor vele bedrijven belangrijk. Achter die gevels op bedrijventerreinen en van kantoorpanden worden vaak hartstikke bijzondere dingen gedaan en gemaakt. Ik hoor het vaak dat de ondernemers het waardevol vinden meer met elkaar te delen. Door mee te doen aan De HET kan dat uitstekend.”
Remmelt Bakker, Servilocker
Wat doen jullie?
Ons bedrijf maakt mensen die regelmatig geneesmiddelen gebruiken blij. Zij kunnen hun herhaalrecept op hun eigen moment uit servilocker ophalen, zonder rekening te houden met de openingstijden van de apotheek en zonder te hoeven wachten voor de balie.
Wat maakt jullie uniek?
Naast de maatschappelijke impact die we maken, hebben we ook gebouwd aan een duurzaam businessmodel. Klanten betalen ons doorlopend voor het gebruiksrecht van de software en ook om het systeem doorlopend te onderhouden, waardoor hun investering jaar op jaar rendeert. Goed voor het milieu, onze klanten en voor onszelf.
Wat vind je ervan dat je finalist bent?
Het is een erkenning voor wat we al 10 jaar doen. We maken al bijna 2 miljoen mensen blij met onze afhaalservice. Daarnaast verhogen we de efficiency van de apotheek, waardoor op jaarbasis 500 apotheek medewerkers vrijgespeeld worden voor andere zorgtaken. We hebben dus echt maatschappelijke impact. Als finalist krijgen we de gelegenheid om dit te vertellen aan een groter publiek.
Wat zou jij met deelname aan de HET willen bereiken?
Dat in onze eigen regio meer bekend wordt wat wij betekenen voor patiënten en zorgverleners. We zoeken voor onze groei ook nieuwe goed gekwalificeerde mensen. Hopelijk zet ons verhaal mensen in beweging om contact met ons op te nemen en het gesprek aan te gaan.
Waar wil je over vijf jaar staan, als ondernemer?
We maken dan dezelfde impact in een 5-tal andere landen. We zijn van start in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken en Canada en gaan er alles aan doen om deze droom uit te laten komen.
Sandra Nugteren – de Swart, FGD
Wat doen jullie?
FGD heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot één van de grotere verzekeringsbedrijven in Noord- en Oost-Nederland. We richten ons op de zakelijke markt en werken met zelfstandige (partner)kantoren, die de relaties in hun eigen regio bedienen. Met dit unieke bedrijfsmodel blijft de persoonlijke klantrelatie altijd het uitgangspunt en zorgen we ervoor dat we zichtbaar en bereikbaar zijn voor de MKB markt. Daarbij is FGD in staat om maatwerk te leveren, omdat we beschikken over eigen verzekeringsproducten.
Wat maakt jullie uniek?
Met FGD hebben we een duurzaam bedrijfsmodel gecreëerd, waarmee we autonoom kunnen blijven groeien. Daar waar andere partijen de regio verlaten of hun bedrijf verkopen aan een landelijke speler, blijven we met FGD en haar zelfstandige partnerkantoren juist gevestigd in die regio, dicht bij de klant en zorgen we ook in die regio voor werkgelegenheid en opleiding van jonge talenten binnen ons bedrijf.
Wat vind je ervan dat je finalist bent?
We vinden het fantastisch dat we in het tiende jaar van ons bestaan de finale van de HET hebben bereikt! De afgelopen jaren hebben we met ons hele team keihard gewerkt om te komen waar we nu staan en we zijn er ontzettend trots op dat dit resultaat ook bij anderen zichtbaar is.
Wat zou jij met deelname aan de HET willen bereiken?
Met de HET hopen we FGD nog meer zichtbaar te maken voor het publiek en de naamsbekendheid van ons bedrijf te vergroten. Daarnaast kunnen we (jonge) mensen laten zien dat het erg leuk is om bij een dynamisch verzekeringsbedrijf als FGD te werken.
Waar wil je over vijf jaar staan, als ondernemer?
Over vijf jaar hebben we 25 tot 30 partnerkantoren aangesloten en streven we ernaar ook de G en D van FGD ingevuld te hebben, d.w.z. dat we – naast FGD Oost in de provincie Overijssel – ook in de provincies Groningen en Drenthe een vestiging van FGD hebben. Er staat een stevig bedrijf, dat nog steeds die klanten in de regio bedient en voor verzekeraars een belangrijke partner is. Met onze eigen verzekeringsopleiding, de Insurance Business Academy, zijn we in staat om mensen op te leiden en aan ons te blijven binden.
Dennis Gijsman, Van Vuuren
Wat doen jullie (wat is jullie USP)?
Van Vuuren is al sinds jaar en dag toonaangevend leverancier van binnendeuren in de Nederlandse utiliteitsbouw. Het bedrijf heeft een lange historie en komt voort uit de bedrijven Halbertsma deuren uit Grou en Picus deuren uit Eindhoven. We zijn een onafhankelijk opererend bedrijf.
Wat maakt jullie uniek?
Van Vuuren komt uit een lastige fase in de bouwcrisis (2009-2014). Door een slimme commerciële strategie en doordat we onszelf altijd weer willen verbeteren zijn we uitgegroeid tot marktleider en trendzetter. Daarnaast is door het uiterst moderne en gerobotiseerde machinepark een productiesysteem ontwikkeld waarmee we specifieke deuren in zeer korte doorlooptijden kunnen produceren. Dit alles in een hecht en loyaal team waar plezier in je werk voorop staat!
Wat vind je ervan dat je finalist bent?
Een enorme eer en een mooie erkenning voor het bedrijf. We zijn er trots op. Al jaren wordt hard gewerkt aan het succes en de continuïteit van het bedrijf. Het is erg leuk om dan, samen met andere top bedrijven, even positief onder de aandacht te komen. Zeker ook goed voor de uitstraling van het bedrijf naar de regio!
Wat zou jij met deelname aan de HET willen bereiken?
Als gezegd is het een enorm compliment aan het team. Daarnaast helpt het mee aan de positieve uitstraling van het bedrijf naar de regio en laat je zien dat er mooie bedrijven actief zijn in de gemeente waar ook jong talent veel uitdagingen kan hebben. Zo houden we talent in de regio en worden we als bedrijf sterker, waardoor de economische groei in regio alleen maar wordt bevorderd.
Waar wil je over vijf jaar staan, als ondernemer?
Van Vuuren heeft nog plannen om haar productie verder te optimaliseren en in capaciteit verder te groeien. De afgelopen jaren wordt er flink geïnvesteerd in export. Over 5 jaar is Van Vuuren de meest moderne deurenfabriek in West Europa en bestaat de omzet voor minimaal 25% uit handel met het buitenland. Bij Van Vuuren zijn we nog lang niet klaar en is het geweldig om daar te werken. Dat geldt ook voor mij. Met mijn groeiende ambitie zijn de mogelijkheden en potentie van het bedrijf altijd meegegroeid. Ik verwacht en hoop derhalve nog vele jaren met ons fantastische team mee te mogen bouwen aan deze parel uit Grou.