Hotspot Grand Café Z in Leeuwarden: ‘Altijd op zoek naar extra toegevoegde waarde’

oktober 19, 2018

Van buiten: een stevig gebouw, op de hoek van het Zaailand en Zuiderstraat. Van binnen: een ruim opgezet grand café in een hippe industriële stijl: loungehoeken, eettafels, werkplekken; het is Grand Café Z ten voeten uit. Een plek waar spijzen en wijnen van hoog niveau prima samen op één tafel passen met laptops en smartphones. Zo ziet ondernemer Sikkes, die eerder Coffee Central in de bibliotheek bestierde en ook verantwoordelijk is voor het café in de Kanselarij aan de Tweebaksmarkt, het graag. Want ‘Z’ is meer dan alleen het grand café. “Dat we een uitzonderlijke keuken hebben heeft veel mensen aangenaam verrast”, stelt de ondernemer. “De recensies in de kranten waren lovend. Ik ben daar blij mee, want we leggen de lat hoog en dan is die erkenning voor alle betrokkenen heel mooi. Maar wij maken het onszelf niet gemakkelijk; we willen op meerdere fronten toegevoegde waarde bieden voor mensen van binnen en buiten Leeuwarden.”

Kwaliteit wordt niet alleen bepaald door de smaakpappillen, zo weet Sikkes ook. “Het gaat om de totale ambiance. Eten en drinken moet goed zijn, maar uiteraard ook de bediening en de gehele sfeer. Daarnaast is het voor de gasten van een horecabedrijf fijn wanneer het duidelijk is waar je voor staat.”

Arbo-proof en circulair

Bij Grand Café Z zijn ze daar luid en duidelijk over: de locatie profileert zich als dé werk- en ontmoetingsplek van Leeuwarden, maar ook als een bijzondere locatie voor vergaderingen en events. Dat alles wordt in het Z Gebouw gefaciliteerd met behulp van flexplekken. “Deze zijn bij ons volledig geïntegreerd met het grand café, maar voor de liefhebber die behoefte heeft aan nog meer kantoorambiance openen we in het vroege najaar nog een speciale vleugel met hoogwaardige bureauplekken die je op dagbasis kunt huren. Hiermee voorzien we in een plek om te werken voor een ieder die tijdelijk of een dag buiten de deur wil werken.  Arbo-proof, met circulaire materialen en volledig ondersteund door de gemakken van een servicebalie en het grand café”, aldus Sikkes. Hij wijst erop dat er op de eerste etage van het gebouw Z sowieso al speciale vergaderruimtes en kantoren zijn voor bedrijven. Daarboven zijn een aantal verdiepingen inmiddels verhuurd aan NUON, waardoor er in het gehele pand al flink wat ‘reuring’ is.

Verdieping

Die reuring wordt door Z overigens ook zeer proactief gevoed door een team dat zich richt op ontwikkeling van de Z Community met hierin toegang tot kennis, een zakelijk netwerk en events voor ondernemend Friesland. Hierbij laat Sikkes zich ondersteunen door de ‘Immersive Impact Foundation’; een collectief van ondernemers die 'alleen nog maar dingen willen doen die maatschappelijk een meerwaarde hebben', aldus medeoprichter Fokko van der Woude. De club was eerder al aanjager van een project voor Virtuele Cliniclowns om door middel van Virtual Reality meer kinderen in een kwetsbare situatie te kunnen bereiken. Daarnaast geven ze in samenwerking met Alzheimer Nederland mensen met dementie persoonlijk herinneringen terug. Hiervoor ontwikkelen ze een geavanceerde techniek. Het Z Gebouw met daarin Grand Café Z beschouwen ze als hun hoofdkwartier en als de ideale plek om op iedere donderdag met een groep belangstellenden ‘Z-praat’ te houden. “Zie het maar als een samenkomst van ondernemers die bij een dergelijk evenement over enkele actuele thema’s ervaringen uitwisselen en verdieping zoeken”, aldus Sikkes. “Dat is ons het eerste jaar goed bevallen. In het najaar zoeken we de verdere verdieping, mogelijk ook door deze sessies op film vast te leggen.”

Verrassende dingen

Bijzonder is dat Sikkes ondanks zijn forse ambities nog maar relatief kort horeca-ervaring heeft. Met Coffee Central in de Leeuwarder beurs deed hij het weliswaar goed en ook in de Kanselarij loopt het lekker, maar dat is toch iets anders dan een groot Grand Café runnen, zeker wanneer de lat zo hoog wordt gelegd. “Ik realiseer me dat ik geen horeca-expert ben en heb er best serieus over nagedacht wie ik dan wél was en wat ik nu eigenlijk kán. Ik heb daarvoor een test laten doen en daar kwamen voor mij wel verrassende dingen

uit. Zo dacht ik altijd dat ik vooral een deal maker en creator was, maar ik bleek eigenlijk geschikter om met enthousiasme een merk te bouwen. Het blijkt dat ik op bijzondere plekken horecaconcepten neer kan zetten en ze goed kan uitbouwen. Sinds ik me dat

 realiseer doe ik waar ik goed in ben en geef ik heel veel vertrouwen aan anderen in mijn team. Dat geeft mij persoonlijk veel rust.”

Vergaderbox

Bij het opbouwen van een merk is blijven ontwikkelen belangrijk. Zo was men bij ‘Z’ ten tijde van het interview drukdoende met de bouw van een groot terras op het Zaailand en ook in ontwikkelen is ‘de vergaderbox.’ “Een kistje gevuld met alles wat je eventueel

 maar tijdens een vergadering zou kunnen gebruiken”, aldus Sikkes. “Denk aan pen, papier, een USB-stick of een markeerstift. Wellicht bedenken we nog veel meer. Wie bij ons een vergaderplek huurt krijgt dat erbij. We gaan er met ons team voor om je optimaal

 te faciliteren.”

Het toont aan dat Sikkes altijd op zoek is naar het bieden van extra toegevoegde waarde. Volgens hem is dat dan ook de basis voor het vervullen van je ambities. Een extreem lange horizon hanteert de ondernemer daarbij overigens niet, wetende dat nieuwe dingen opzetten bij hem altijd zal blijven kriebelen. “Van nature ben ik een vrij ongedurig mens. Of ik over vijf jaar nog hetzelfde doe als nu? Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat ik over twee jaar  – en liever eerder – met Grand Café Z een bedrijf wil hebben dat loopt als een trein.”

Delen via

Vergelijkbare berichten