‘’Met Jumbo Zuiderburen zitten we aan de Zuidkant van Leeuwarden tussen Wergea en Wurdum in”, vertelt ondernemer Els Boek. “De winkel heeft dan ook een echt dorps karakter, ons kent ons en mensen zien de supermarkt als een ontmoetingsplek. Wij zijn lokaal zeer betrokken bij alle verenigingen en sponseren diverse scholen, daarnaast zit ik bijvoorbeeld zelf in het wijkbestuur van Zuiderburen. Onze kracht is de lokale betrokkenheid bij en de samenwerking met lokale ondernemers. Zo werken wij bijvoorbeeld veel samen met bakker Teije de Boer in Wergea. Eerst leverde hij alleen banket aan ons, daarna kwam het brood er ook bij en nu bakt hij zelfs op maandag – als zijzelf gesloten zijn – apart het brood voor ons. We draaien heel erg goed met hen! Ook werken we onder andere goed samen met Weidenaar in Dokkum en UNIK Wijnhuis in Leeuwarden. Hierin zijn wij echt onderscheidend als supermarkt. De fijne plek en de mooie samenwerkingen zorgen ervoor dat ondernemen in Leeuwarden fantastisch is.”
Food experience
Els startte in december 2004 als interimmanager bij de toenmalige C1000 in Zuiderburen. In 2005 kocht ze de winkel die in 2013 werd omgeturnd tot Jumbo supermarkt. Sinds september vorig jaar is de winkel helemaal verbouwd en heeft het een luxere uitstraling. “Klanten hebben het gevoel van een ‘food experience’, qua indeling en sfeer is het zó anders dan de vorige winkel”, legt ze uit. “Natuurlijk is er de Jumbo formule, de basis die goed moet zijn, maar ik heb er een ‘Els’ sausje overheen gegoten. Het resultaat is een zeer klantvriendelijke winkel waar bezoekers, medewerkers en ikzelf zeer happy mee zijn.” Over medewerkers gesproken: Els heeft er maar liefst 168, waarvan een grote groep parttimers is en 40 in vaste dienst. Het werkplezier staat altijd voorop. “We werken met acht kernwaarden zoals vertrouwen, respect en een veilige werkomgeving. Als medewerkers nieuw zijn voelen ze zich echt welkom bij ons. De kantine is ingericht als huiskamer en creëert rust in de pauzes. Hier ligt altijd vers fruit klaar, ook is er goede koffie, thee en chocolademelk. Tijdens een werkuitje werken we met onze acht kernwaarden, die op happy stones geschreven zijn. Alle nieuwe medewerkers mogen een steen uitkiezen en deze in hun rugzak stoppen, waarmee ze gaan lopen. Ik wil graag weten waarom ze juist díe steen uitgekozen hebben. Waarom is die zo waardevol? Een goed gevulde rugzak met fijn klantencontact en flexibiliteit wil ik ze graag meegeven voor de toekomst.”
Uitdagingen
Els houdt zoveel van haar vak omdat in de supermarkt alles samenkomt. “Alle facetten van ondernemen zie je hier terug”, zegt ze tot besluit. “Je bent commercieel, operationeel en tactisch bezig. De concurrentie in Leeuwarden is groot en daarom moeten we onderscheidend zijn. Er zijn zeker ambities om over een jaar of 10 groter te groeien dan de huidige 1600 m2. Voor nu liggen er op online winkelen en flitsbezorging – bijvoorbeeld door Gorillas – nog genoeg uitdagingen. De jongere consumenten willen hun boodschappen snel hebben. Quality en gemak staan echt voorop bij hen. Daarom zijn de vers bereide pizza’s en sushi pokébowls enorm in trek. Het mag wat kosten, als het maar goed en gezond is.”