Walle Jelsma en Klaas Bergsma staan sinds 2017 aan het roer van BHV Centrum Friesland. Vanaf de Zwettestraat in Leeuwarden bedienen zij diverse organisaties op het gebied van met name bedrijfshulpverlening (BHV), al is hun aanbod door de jaren heen flink gegroeid. De basis daarvan? Krachten bundelen. Wat met een kop koffie begon is uitgegroeid tot een volwaardige organisatie.
Zodra Klaas Bergsma begint te vertellen over het ontstaan van BHV Centrum Friesland, beginnen zijn ogen te glinsteren. Het ondernemersverhaal van oprichters Jelsma en Bergsma is dan ook bijzonder te noemen. Bergsma: “Ik was jarenlang werkzaam op de ambulance en verzorgde regelmatig cursussen op het gebied van veiligheid. Vanuit de brandweer kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik een oefen-AED beschikbaar had. Een afspraak bij de brandweer was snel gemaakt, waar Walle mij ontving. Tijdens een rondleiding over de kazerne kwamen we op het onderwerp opleidingen. Ik gaf aan dat ik vanuit een eigen onderneming graag een breed palet aan cursussen wilde aanbieden, maar dat ik de ervaring en affiniteit met brand miste. Walle had eenzelfde idee, maar had juist geen kaas van eerste hulp gegeten. Daarin vonden we elkaar. De rondleiding eindigde met meerdere kopjes koffie. Daar is de basis gelegd voor BHV Centrum Friesland.”
Mond-tot-mondreclame
Het is dan 2017. De heren maken een businessplan, laten een professionele website bouwen en gaan vanaf oktober 2017 aan de slag. Als afvalverwerkingsbedrijf Omrin op de deur klopt gaat het snel. “Omrin werd een grote klant, waar we tot op de dag van vandaag cursussen en dergelijke voor verzorgen. Waar we in beginsel vanuit de kofferbak van een auto werkten, werd dat al een gauw een garagebox. Omdat ons aanbod breder werd kwam daar een aanhangwagen bij. Onze hobby liep uit de hand”, zegt Bergsma met een glimlach.
Tevreden klanten en goede mond-tot-mondreclame zorgen ervoor dat de drukte toeneemt. Naast Omrin melden omvangrijke organisaties als Noorderbreedte, BAS-F, Lankhorst, Damen Shiprepair en SC Cambuur zich. Dat vraagt om maatwerk. “Enkel een BHV-basistraining volstond niet meer. Er was meer nodig en daar zijn we intern hard mee aan de slag gegaan. Inmiddels zijn we met veertien collega’s, waaronder instructeurs, een financieel en administratief medewerker, een tekenaar en iemand die keuringen doet. We geven niet alleen trainingen, maar houden ons voor klanten ook bezig met hun planning, toolboxen, certificering, audits, noodplannen en ontruimingsplattegronden. Het hele pakket dus.”
Nieuwe locatie
Begin dit jaar verhuist het bedrijf naar de Zwettestraat 3, waar de mogelijkheden aanzienlijk zijn. Het pand herbergt meerdere lokalen waar les wordt gegeven, inclusief bedden, rolstoelen, tilliften, buitenunit en container om praktijksituaties te simuleren. “Hier kunnen we de kwaliteit waarborgen en ons verder ontwikkelen”, gaat Bergsma verder. “Van een BHV-cursus voor particulieren tot maatwerkoplossingen in de vorm van incompany-trainingen voor bedrijven; alles is inmiddels mogelijk, temeer omdat we voor elk gebied een specialist in huis hebben.” Op de vraag waar Bergsma het meest trots op is, is hij duidelijk. “We hebben keihard gewerkt met elkaar, waarbij ik Walle dankbaar ben. Hij is de perfecte zakenpartner.”