Leasefiets wint snel aan populariteit

november 8, 2024

De leasefiets is in trek. De vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen zag het leasefietsenpark in de eerste helft van 2024 groeien naar bijna 80.000. Elf procent meer dan eind 2023. “Het is een groeimarkt die nog volop in ontwikkeling is,” vertelt manager Bram van Hees van Leasefiets, onderdeel van Friesland Lease uit Drachten.

Met de toename zet de eerder ingezette trend door. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 is het park leasefietsen met dertig procent gestegen. De belangstelling van zowel particulier als zakelijke afnemers groeit en het zijn vooral elektrische leasefietsen die in trek zijn.

Leasefiets in Drachten richt zich vooral op de zakelijke markt. De leasefiets is als onderdeel van het secundaire arbeidsvoorwaardenpakket of als oplossing voor mobiliteitsuitdagingen, een interessante optie, stelt Van Hees. “Maar wie privé een fiets wil leasen kan ook bij ons terecht.”

De snelgroeiende populariteit van de leasefiets verbaast Van Hees niet. De manager ziet louter voordelen voor werkgever en werknemer. Vitaliteit en duurzaamheid zijn belangrijke drijfveren voor werkgevers. Fietsen helpt, want fietsen is bewijsbaar goed voor lichaam en geest en draagt bij aan een betere gezondheid van de werknemers.

Voor bedrijven is de regeling van een leasefiets een mooie geste richting werknemers die geen geld hoeft te kosten. Van Hees: “Een fietsregeling kan kostenneutraal door ons worden ingeregeld en valt buiten de WKR. Daarom is de regeling voor de meeste ondernemers een nobrainer. De leasefiets staat bij veel HR-afdelingen hoog op het verlanglijstje.”

De groei van leasefietsen is vooral te danken aan de snel gestegen populariteit van de elektrische fiets. Hier komt het voordeel voor de werknemer om de hoek kijken. De elektrische fiets is duur, maar de aanschaf komt door het fiscale voordeel van de leasefietsregeling voor eenieder binnen handbereik.

“Er wordt een bedrag met het salaris van de werknemer verrekend”, legt Van Hees uit. “Door het fiscale voordeel is dat bijvoorbeeld geen honderd, maar vijftig euro. Voor iemand wie duizenden euro’s te veel is of dat bedrag niet over heeft voor een elektrische fiets, is leasen een mooi alternatief.”

De voordelen zijn niet louter financieel. Bij de leaseprijs zijn: verzekering, onderhoud en reparatie inbegrepen en na drie jaar staat, voor degene die de fiets niet wil kopen, een nieuw rijwiel klaar. “Het is een prachtige regeling die volledig ontzorgt. Men hoeft zich geen zorgen te maken over schade of diefstal, alles is gedekt,” aldus Van Hees.

Leasefiets richt zich ook op oplossingen voor mobiliteitsuitdagingen voor bedrijven. Van Hees: “De auto wordt steeds meer uit het straatbeeld verdrongen. Dat geeft bedrijven, bijvoorbeeld pakketdiensten, problemen. Een cargofiets is dan een mooie oplossing en in druk stadsverkeer sneller en, heel belangrijk, ook nog eens beter voor het milieu.”

In het Noorden is de verkeersdruk minder groot dan in de Randstad, maar waarom zou een werknemer van de Thuiszorg in Drachten zich niet op de fiets in plaats van een autootje van cliënt naar cliënt verplaatsen. Van Hees: “Voor de afstand tot tien kilometer is de elektrische fiets in meerdere opzichten ideaal.”

Fietsproducenten zijn volgens Van Hees volop aan het pionieren om in te kunnen spelen op de behoefte. “Er is voor de meeste branches een fietsoplossing. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten willen wij met onze kennis en contacten graag een rol spelen en geïnteresseerde bedrijven van advies voorzien.”

www.frieslandlease.nl

Vergelijkbare berichten