Na jaren in de werving en selectie te hebben gewerkt, richtte Alida de Boer in 2017 haar eigen onderneming op: L’Invitée. De focus van haar exclusieve boutique agency ligt al sinds dag één op de verbinding tussen hooggekwalificeerde professionals en sleutelposities binnen bedrijven. Na de zomer in 2024 heeft Alida haar koers gewijzigd en is L’Invitée specialist in duurzaam leiderschap.
Hoe het begon
“Toen ik mijn bureau begon, vond ik dat de werving en selectie anders kon. Aan de ene kant veel dieper ingaan op wat de opdrachtgever nodig heeft en aan de andere kant compleet helder krijgen wat de kandidaat zelf wil en te bieden heeft. Een stukje grondigheid en kwaliteit. Ik wilde dat niet alleen mijn opdrachtgevers, maar ook de kandidaten een uitzonderlijke ervaring kregen. Er valt veel meer uit dit proces te halen. De essentie is in mijn ogen dat je mensen in hun waarde moet laten en goed met mensen om moet gaan. Je moet kandidaten echt zien voor wie ze zijn en ontdekken waar ze toe in staat zijn. Bij de bureaus waarvoor ik voorheen werkte, ontbrak veelal het menselijke aspect. Enerzijds mensen werven voor de lange termijn, zorgen dat ze echt in hun nieuwe werkomgeving passen en daardoor tot hun recht komen en anderzijds organisaties helpen groeien en verder ontwikkelen; dat is wat mij motiveert.”
Nieuwe focus
“Na de pandemie koos ik voor de niche bouw omdat ik daarin veruit de meeste opdrachtgevers had, maar dat pakte minder goed uit. In 2023 heb ik via een crowdfunding op LinkedIn een deel van mijn bedrijf verkocht om de continuïteit te kunnen blijven waarborgen. Toen ik afgelopen zomer op mijn strandbed lag, begon ik na te denken over mijn toekomst. Na mijn vakantie ben ik met een strategisch marketingadviseur om tafel gegaan en daar kwam uit dat duurzaamheid en ESG (Enviromental, Social & Governance) goed bij mij passen. Ik ben partner bij Trees for All, ik rijd al 2,5 jaar elektrisch en de filosofie van mijn bedrijf is geïnspireerd op empathisch leiderschap. Ik heb hard gewerkt om zoveel mogelijk kennis en informatie te vergaren en heb duurzaamheid op zowel landelijk, Europees als wereldwijd niveau onderzocht.”
Duurzaam leiderschap
“Met L’Invitée ga ik me richten op duurzaam leiderschap, oftewel het bemiddelen van sleutelposities op het gebied van duurzaamheid. Dit is een functie die steeds meer aandacht gaat krijgen. In principe is elk bedrijf dat transparant moet zijn over zijn milieu-impact, hierover moet rapporteren (CSRD) en actie moet ondernemen (CSDD) voor mij een potentiële opdrachtgever. Ik richt mij hierbij niet op een specifieke branche, maar het type functie; de ‘duurzaamheidsmanager’. Duurzaamheid moet echt een vast onderdeel worden van de bedrijfsstrategie. De wetgeving dwingt af dat jij als organisatie hier niet meer omheen kunt. De mensen die ik bemiddel, hebben verstand van deze zaken, waardoor zij de implementatie van een duurzame strategie kunnen versnellen.”
Duurzaamheid als kans
“Duurzaam ondernemen wordt nog vaak als negatief gezien, maar het is juist een prachtige kans om je bedrijf winstgevender te maken. Het verbetert niet alleen het imago van je bedrijf, maar versterkt ook je reputatie als een verantwoordelijke speler in de markt. Voor ondernemers is het essentieel dat de focus niet alleen ligt op het maken van winst, maar ook zeker op de manier waarop dit gebeurt. Ik geloof dat je dit in je strategie moet integreren, zodat het een vast onderdeel van het bedrijfsproces wordt. Wanneer je begrijpt en omarmt wat duurzaamheid voor je bedrijf kan betekenen, dan krijg je een ander type organisatie. Je gaat op een meer bewuste manier werken op basis van goed bestuur, met oog voor de planeet en elkaar. Dat is in mijn ogen de essentie van alles.”
80% overtuigingskracht
“Ik ben niet alleen op zoek naar kandidaten die al ervaring hebben met duurzaamheid. Juist ook mensen van buiten die ‘groene bubbel’ hebben vaak een heel frisse blik en nieuwe zakelijke inzichten. De ideale kandidaat is een duizendpoot, want deze rol is redelijk ongrijpbaar en complex. Mensen overtuigen is 80% van de functie. Je moet de mensen natuurlijk wel op een aantrekkelijke manier meekrijgen in de vernieuwde strategie en bedrijfscultuur.”
Essentiële functie
“Bedrijven die nu nog moeten starten met verduurzaming, zijn rijkelijk laat. Dit betekent niet dat er niets meer mogelijk is, maar je hebt er wel de juiste mensen voor nodig. Het gaat hier om een behoorlijk complex functieprofiel in een krappe markt en dat kan heel lastig zijn om in te vullen. Dankzij mijn kennis en ervaring kan ik bedrijven uitstekend bijstaan in het vinden van de juiste mensen.”