Hij is van huis uit bedrijfskundige en begon zijn carrière als verkoper bij de Gouden Gids. Daar verzorgde hij ook zijn eerste trainingen. “Het is een belangrijke leerschool geweest, het beroep van telefonisch verkoper wordt zwaar onderschat. Je leert mensen kennen, menselijk gedrag interpreteren. Hoe klinkt iemand? Hoe is zijn stemming? Hoe benader ik deze persoon?” In 2006 besloot Wink voor zichzelf te beginnen en het bedrijf groeide snel. Zelf legt hij zich nu toe op managementtrainingen en organisatieadvies. Voor de andere specialismen heeft hij andere professionals in dienst genomen.
Veilige omgeving
Hij werkt altijd met kleine groepen. Wink: “Mensen moeten de kans krijgen om zich kwetsbaar op te stellen, in een veilige omgeving. En dat doe je niet wanneer er 22 man mee zit te kijken. Je moet de juiste sfeer creëren. Kleine groepen werken goed, dat horen we steeds weer terug.” Van belang is daarnaast dat deelnemers ook bewust kiezen voor deelname. Wink: “Het management kan van mening zijn dat een team training nodig heeft, maar de teamleden kunnen daar heel anders over denken. Daarom gaan we vooraf altijd het gesprek met de deelnemers aan. Zij moeten er ook écht voor kiezen, anders werkt het niet.”
Lange termijn
Meten is weten. Ook hier gaat dat op. Wink: “Je moet helder hebben wat je doelen zijn. Of je die doelstellingen ook bereikt moet je vervolgens kunnen meten”, aldus Wink. “We hebben een aantal meetmethoden ontwikkeld. Effect meten we aan de hand van diverse factoren. Dat kan omzet zijn, het aantal gemaakte afspraken per consultant of het aantal declarabele uren, dat is afhankelijk van je doelstelling. Managers kunnen die methoden ook een paar maanden of een jaar na de training opnieuw inzetten, je kunt en moet de effecten blijven meten. Want het draait voor ons allemaal natuurlijk om die lange termijn.”
Horeca
Bijzonder specialisme zijn de horecatrainingen. Wink: “Het kwam op ons pad. We werden benaderd door een groot horecabedrijf dat met ons een trainingstraject aan wilde gaan. Nu ben ik niet de man van het stapelen van borden, horeca is mijn vak niet. We hebben enkele horecaspecialisten in huis gehaald die de trainingen toespitsen op het vakgebied.“ Wat komt er nou zoal aan de orde in zo’n training? “Het gaat om gastheerschap. We leren de deelnemers om de verschillende gasten te herkennen en er zodanig op in te spelen dat hij / zij als tevreden gast vertrekt. Wil iemand graag snel geholpen worden? Of maakt een gast graag een praatje? Ook hier gaat het om gedrag en communicatie. En op dat terrein valt ontzettend veel te winnen.” Onlangs startte Wink een gezamenlijk project met uitzendbureau Werktijd: “Er wordt in de horeca vaak een beroep gedaan op uitzendkrachten. Wij trainen deze mensen en aan het einde van de rit kunnen ze een certificaat krijgen. Het mes snijdt zo aan twee kanten: de deelnemers kunnen hiermee verder in het vak en de horeca-ondernemer is geholpen met hoger gekwalificeerd personeel.“