Uit meer dan 70 inzendingen van over de hele wereld uit 3 continenten kozen zo’n 80 juryleden Mediajungle met haar Super Fake Safari als winnaar. De MEDEA award is een erkenning voor
uitmuntendheid in het pedagogisch ontwerp en de productie van mediarijk leer- en onderwijsmateriaal.
Mediajungle-vertegenwoordigers Niels Bloembergen en Jorrit van Kaam kregen de prestigieuze MEDEA Award dinsdag 20 juni in Leuven uitgereikt tijdens de conferentie Where Pedagogy meets Media. Het award-winning product, de Super Fake Safari leert mensen met én zonder licht verstandelijke beperking onder andere nepnieuws en deepfake herkennen op een leuke, speelse en vernieuwende manier. De Super Fake Safari is het enige spel ter wereld dat een fysieke puzzel combineert met een digitale app. In het spel nemen duidelijke uitlegvideo’s een centrale plaats in.
Niels Bloembergen
Niels Bloembergen: “Dat nepnieuws en andere vormen van desinformatie onze maatschappij enorm schaden is inmiddels wel duidelijk. Met onze super fake safari leren we spelers desinformatie op een eigentijdse, visuele en gamende herkennen. Dat ons concept nu deze erkenning krijgt op een internationaal podium is natuurlijk fantastisch. Daar zijn we enorm trots op.”