Bakker is in december 1997 begonnen als directeur van ‘Stichting Promotie Leeuwarden/VVV’. In die hoedanigheid heeft hij leiding gegeven aan het optuigen van een professionele citymarketing-structuur voor Leeuwarden. Dat resulteerde enkele jaren geleden in de oprichting van ‘Expeditie Leeuwarden’, een stadsbreed gedragen proces voor de marketing van de stad.
In diezelfde periode reorganiseerde Bakker de VVV. VVV’s in heel Nederland hebben zeer zware jaren achter de rug. De markt veranderde door de komst van internet snel en de rol van de VVV’s verschoof van boekingen naar gastheerschap en informatieverstrekking. Veel VVV’s legden financieel het loodje. In die roerige periode is de VVV Leeuwarden er – in goede samenwerking met onder andere de gemeente Leeuwarden – in geslaagd zichzelf aan te passen aan de wensen van de tijd. De organisatie werd financieel gezond gemaakt en men verhuisde van het NS station naar de ACHMEA-toren. Volgens veel bezoekers heeft Leeuwarden op dit moment de meest aansprekende VVV-winkel van Nederland. Ook werd er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in een goede website en in productontwikkeling.
De directeursfunctie van de Leeuwarder VVV was de afgelopen drie jaar een parttime baan; dit passend bij de ambitie van de VVV om de overheadkosten in de reorganisatiefase zo laag mogelijk te houden. Het bestuur zal het komend half jaar inventariseren of dit voor de toekomst nog een gewenste situatie is.
Het bestuur van Stichting Expeditie Leeuwarden/VVV heeft er voor gekozen om niet per direct een vaste opvolger te zoeken, maar om een interim manager aan te trekken, in de persoon van Rene van der Weide. Voor deze optie is gekozen omdat momenteel de haalbaarheid wordt onderzocht om meerdere VVV’s in Fryslân intensiever te laten samenwerken met de VVV Leeuwarden; de laatste dan in de rol van een dienstencentrum. Mocht dit leiden tot vergaande samenwerking of organisatorische indikking van VVV’s, dan kan dit consequenties hebben voor de rol en het takenpakket van de dan verantwoordelijke directeur. Verwacht wordt dat hierover eind dit jaar meer bekend is.
Rene van der Weide is 32 jaar, en geniet met zijn Commercieel Adviesburo 3M van het zelfstandig ondernemerschap. 3M is specialist in het organiseren, structureren én implementeren van alle ‘verkoop’ gerelateerde processen. Of het nu gaat om het op orde brengen van de administratieve zaken, het verzorgen van de aftersales of het trainen en begeleiden van de verkoop medewerker(s).
Door het zelfs exploiteren van een webwinkel heeft Van der Weide de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met website optimalisatie en in dit kader heeft Van der Weide de afgelopen maanden als procesmanager de optimalisering van de website van VVV Leeuwarden als ook de digitalisering van werkprocessen begeleidt.
Bakker zelf gaat zich helemaal richten op NARVIC, zijn bureau voor communicatie en interim management.