Hij was nog maar net begonnen of er deed zich al een prachtige kans voor. Jan Feenstra: “Een groot internationaal bedrijf zocht op korte termijn vijftig mensen voor een tijdelijk project. Er hing veel van het project af: mislukking zou gezichtsverlies betekenen. Het moest dus snel, én de basis moest in één keer goed zijn.” Het werd een succes. Én het bezorgde hem ook nog eens vervolgopdrachten: “Ik heb eigenlijk nog geen actieve acquisitie hoeven te voeren. Alles komt binnen via mond-tot-mondreclame. En ik heb een groot netwerk waar ik op kan bouwen.”
Eenvoud
Gebakken lucht en holle frasen zijn hem vreemd. “Ik zeg altijd: ‘Ik ben maar gewoon Jan’. Voor ik begon heb ik me natuurlijk georiënteerd op websites van andere bureaus. Ik stuitte op zulke ingewikkelde dingen, als je dat leest begrijp je niet meer wat outplacement nu eigenlijk is. Ik geloof in eenvoud. Ik ga in gesprek met een klant en dan bekijken we welke dienstverlening hij nodig heeft. Dat werkt.”
Mediation
Sinds kort houdt hij zich ook bezig met mediation. “Ik werd gevraagd voor een dergelijk traject: het ging om een team waarbij twee medewerkers niet meer door één deur konden. Het traject bleek mij goed af te gaan, ik werd enthousiast.” Inmiddels volgt hij de opleiding: “Het is geweldig mooi werk, echt mensenwerk. Waarbij het zaak is om mensen zélf hun problemen te laten oplossen. Mensen realiseren zich dat niet altijd: maar dat is wél de essentie.”
Eerlijkheid
Mensenwerk vraagt inlevingsvermogen. Voeg dat samen met een dosis enthousiasme en Friese nuchterheid en je benadert de typische werkwijze die Jan eigen is. En daarbij hecht hij grote waarde aan eerlijkheid, zo blijkt uit een door hem opgediste anekdote: “Er kwam hier een ouder echtpaar langs, ondernemers. Eigenlijk wilden ze afscheid nemen van een van hun werknemers. Maar betreffende persoon was al zó lang bij hen in dienst, daar hadden ze zichtbaar moeite mee.” Hij wees hen door naar hun brancheorganisatie. “Natuurlijk, ik had er voor mezelf een mooi project uit kunnen halen. Maar zo steek ik niet in elkaar. De brancheorganisatie is er voor om in dat soort situaties begeleiding te bieden, en heeft dat ook prima gedaan.”
Meerwaarde
De zaak was dus opgelost, tot grote opluchting en blijdschap van het echtpaar, zo bleek even later. Vlak voor kerst zag Jan dat er een mooi bedrag bijgeschreven was op zijn rekening: “Zonder dat ik een factuur had geschreven. Ik had er immers geen werk aan gehad. Die waardering doet je goed.” Want natuurlijk is hij bijzonder commercieel, maar in zijn werk draait het om méér, aldus Jan: “Zo stapte hier vorig jaar een ondernemer binnen met de vraag of ik een goede salesman voor hem kon vinden. Die heb ik inderdaad voor hem gevonden. En wat blijkt? Het is een ideale match: de twee zijn echt voor de lange termijn met elkaar in zee gegaan. Zulke ervaringen geven mijn werk en leven méérwaarde.”