Mentale rust in vastgoed

mei 28, 2021

Om de lezer direct een helder beeld te geven: professioneel vastgoedbeheer houdt in het beheren van vastgoed op het gebied van verhuur, financiële administratie en technisch onderhoud. “Maar veel belangrijker is dat je van A tot Z meedenkt met de eigenaar van vastgoed, zo lang hij of zij het vastgoed in bezit heeft”, zo stelt Henkes. Noordersingel Vastgoed, op dit moment goed voor zo’n 250 objecten in Friesland, doet precies dát voor zowel kleine partijen als ook voor hele grote spelers. “Uiteraard kun je dan denken aan verhuur”, zo legt Henkes uit. “De juiste huurders selecteren is een vak apart en heb je eenmaal een goede huurder dan moet je een goed contract hebben waarmee je niet voor verassingen komt te staan. Zorgen dat iedereen zijn huur op tijd betaalt is belangrijk, maar net zo belangrijk is een goede service bieden aan je huurders; daar kun je de meest langdurige relatie mee opbouwen, met stabiele inkomsten en weinig stress. Dat is waar wij voor onze klanten op uit zijn, mentale rust.”

Een vastgoedbeheerder wordt vaak ingeschakeld door partijen die het allemaal professioneel geregeld willen hebben. Dat kunnen grote fondsen of bedrijven zijn, maar ook particulieren die wel graag een goed rendement willen halen op hun vastgoed, maar er liever geen omkijken naar hebben. “Niet alleen de verhuur regelen wij; we zorgen ook voor een nette administratie”, stelt De Jonge. “Denk aan waterdichte contracten, het toepassen van jaarlijkse indexeringen; het innen en doorstorten van waarborgsommen; we regelen dat soort zaken allemaal netjes.”

En dan is er nog het technische beheer. De Jonge: “Je kunt denken aan het opstellen en uitvoeren van onderhoudsplannen, het regelmatig inspecteren van het vastgoed, maar ook aan het adequaat reageren op vragen van huurders, of op calamiteiten. Wij vinden het fijn dat we op deze manier alle zorgen bij onze klanten kunnen wegnemen. Dat maakt ons werk ook zo boeiend; geen dag is hetzelfde.”

Hands on

Waar Noordersingel Vastgoed zich onderscheidt? “Twee punten”, zegt De Jonge. “Ten eerste hebben we veel kennis en ervaring in huis. En ten tweede hebben we een hands on mentaliteit. We zijn niet alleen reactief, maar ook proactief.”

Als voorbeeld voor zo’n proactieve houding noemt de Jonge het meedenken met bezitters van bedrijfsmatig vastgoed. “Dat staat, zeker in deze tijd soms wat langer leeg. Het komt voor dat wij dan met de eigenaar een plan uitwerken om aanpassingen of een transformatie te doen, waarmee de verhuurbaarheid snel toeneemt. Daarbij kunnen wij al het werk verzetten; van planvorming tot het inschakelen van een architect, als ook het maken van een eerste globale begroting. Een vastgoed-eigenaar krijgt op die manier snel enkele opties waaruit hij kan kiezen.”

Een ander onderscheidend voordeel is volgens Henkes de bedrijfscultuur. “Vastgoedbeheer is vooral ook mensenwerk. Zowel Frank als ik vinden dat het allerleukste; het contact met verhuurders en huurders. Iedereen op zijn wenken bedienen met een luisterend oor, advies, of met concrete actie.”

De Jonge: “We zijn nog een relatief jong bedrijf, maar hebben in onze inner circle een schat aan ervaring en de juiste contacten. En daarbij hebben we het afgelopen jaar keihard gewerkt om een bedrijf neer te zetten dat grote, maar ook kleine klanten snel kan bedienen.”

En het mooiste van het vak? “Daar moet ik even over nadenken”, zegt Henkes. “Eigenlijk is iedere dag leuk. Het dagelijks contact met zowel huurders, leveranciers en eigenaren maakt het zo afwisselend. En ja, ook is het een geweldig gevoel wanneer je een voorstel mag doen voor het beheer van een huis en je wint het vertrouwen van een klant.”

De Jonge: “Ik vind het ook mooi wanneer een vastgoedeigenaar mij belt met een hulpvraag over een probleem waar hij of zij al heel lang mee rondloopt. Bijvoorbeeld wanneer er absoluut geen klik is met een huurder en dit leidt tot problemen. Wanneer ik zoiets vervolgens kan oplossen geeft me dat enorme voldoening.”

Anti-stress-middel

Henkes: “Uiteindelijk zijn wij voor vastgoedeigenaars vooral een anti-stress-middel. Wij zijn de eerste partij die wordt gebeld als er iets is en dan lossen we zaken op. Van een sleutel die per ongeluk in een pand is blijven liggen tot directe acties wanneer er onverhoopt een calamiteit als lekkage of brand zou zijn. Daarbij documenteren we al ons werk digitaal en veilig.  Het doel is te zorgen dat de vastgoedbezitter zonder stress kan genieten van zijn nachtrust of het kerstdiner.”

Ambities voor de toekomst; die zijn er volop aan de Noordersingel. “We willen eerst in Friesland bekender worden. Mensen moeten weten dat we er zijn en wat ze van ons kunnen verwachten”, aldus de Jonge. “Vanuit een sterke regionale positie willen we dan ook wel verder uitbreiden buiten de provincie.” Henkes, aanvullend: “Dat is denk ik het mooie van de manier waarop we de zaken op dit moment zorgvuldig hebben voorbereid en hebben georganiseerd. Ineens fors moeten opschalen is voor ons geen probleem. En dat geeft een erg goed gevoel.”

Delen via

Vergelijkbare berichten