Als ondernemer is het belangrijk om een slogan te hebben. Hoe groter je onderneming, hoe relevanter een slogan is. Ze dragen namelijk bij aan de merkidentiteit en ze blijven hangen in de hoofden van consumenten.
Veel slogans die tientallen jaren geleden bijvoorbeeld op televisie waren, blijven mensen nog steeds bij. Je kunt er vast wel eentje bedenken. Maar hoe maak je voor je bedrijf een unieke slogan die echt bijblijft? Dat gaat je zeker lukken met de praktische tips uit dit artikel.
Kort maar krachtig
Een goede slogan moet geen ellenlange tekst zijn. Het is immers belangrijk dat iedereen hem kan onthouden en daarom is een korte slogan voor je drukwerk van Printis ook prima. Een goede slogan bevat tussen de vier en zes woorden, maar van die regel kan natuurlijk een beetje worden afgeweken wanneer je denkt dat je perfecte slogan hebt verzonnen, omdat je plots een geniale ingeving had. Een korte en krachtige slogan blijft bijna altijd langer plakken.
Voeg humor toe
Het belang van humor wordt in de ondernemerswereld nog weleens onderschat en dat is best jammer. We begrijpen ook wel waarom veel bedrijven terughoudend zijn met het gebruik van humor, want je wilt natuurlijk professioneel overkomen en een goede eerste indruk achterlaten.
Toch is het, zeker als het gaat om een slogan, belangrijk om humor toe te voegen. Met humor verdraai je namelijk de verwachtingen. Humor speelt namelijk met de sociale conventies van het dagelijks leven en juist dat blijft je bij. Vandaar dat de man die over een bananenschil glijdt, ook als symbool van humor wordt gezien.
Iemand die gewoon over de bananenschil heenloopt valt niet op en die situatie onthoud je dan ook niet. Iemand die erover struikelt wel en dit voorbeeld kun je dus ook naar slogans trekken. Humoristische teksten vallen direct op en wees dus niet terughoudend en voeg smaakvolle humor toe.
Een beetje opscheppen mag!
We leven in een kapitalistische wereld met een vrije markt en dat betekent dat het hard werken is om je plekje binnen de ondernemerswereld te vergaren. Daarom is het belangrijk om geen grijze muis te zijn.
Veel ondernemers in Nederland zijn helaas iets te bescheiden en dat is helemaal nergens voor nodig. Je bent een onderneming begonnen omdat je denkt dat je iets kunt toevoegen aan de markt. Je verkoopt bijvoorbeeld prachtige producten of hebt de juiste vakkennis in huis om echt iets voor mensen te betekenen. Ook wat betreft je slogan is het geen probleem om een beetje op te scheppen. Laat zien wat je kunt en ook wat je ambities zijn.
Afsluitende woorden
Een slogan bedenken is natuurlijk heel moeilijk en soms duurt het een tijdje voordat je een goede hebt bedacht. Hopelijk krijg je dankzij dit artikel inspiratie en weet je een mooie slogan voor je drukwerk te verzinnen!