Gitzwart, zo schetste hij drie jaar geleden de toekomst van de evenementensector. Niet verwonderlijk want dankzij corona verdampten de doorgaans goed gevulde portefeuilles van de evenementenbranche van het ene op het andere moment als sneeuw voor de zon. Veel bedrijven marcheerden in die periode langs het randje van de afgrond en moesten alle zeilen bijzetten en reserves aanspreken om het hoofd boven water te houden, in afwachting van betere tijden. Ondernemend Friesland in gesprek met Marten Hylkema (38), oprichter en eigenaar van MHB Audiovisueel, sinds kort gevestigd in Joure.
Hoe is het jullie vergaan in en na de coronaperiode?
Na de verbijstering volgde, toen de rook weer wat was opgetrokken, vechtlust. Kijken waar de kansen liggen en daar razendsnel op inspelen. En tegelijkertijd enerzijds de kosten minimaliseren en anderzijds de omzet weer in de lift zien te krijgen. Dat kregen we voor elkaar door onder meer de virtuele publieksopstelling voor het onlangs bekroonde televisieprogramma ‘Even tot hier’ van de cabaretiers Niels van der Laan en Jeroen Woe.
Dat was een visitekaartje en heeft ons geen windeieren gelegd want het personeelsbestand bedraagt momenteel 22 medewerkers en het nieuwe pand in Joure, dat gedurende de pandemie tijdelijk op een zijspoor was geparkeerd, is onlangs betrokken.
Waar hebben jullie die groeispurt aan te danken?
Onze no-nonsense mentaliteit en de ambitie om de klantverwachtingen te overtreffen. We noemden net al het televisieprogramma ‘Even tot hier’ van de cabaretiers Niels van der Laan en Jeroen Woe, dat in hele korte tijd is opgezet met een virtueel publiek in een audiovisuele wand. Dat was weliswaar een stressvolle periode, maar het is voor veel bedrijven een ‘trigger’ geweest om van deze vorm van communicatie gebruik te gaan maken. Enkele meer recente projecten zijn onder andere Freeks Saterday Night Safari, Wie is de Mol, het schaats-sprinttoernooi om de Zilveren Bal, de European Water Technology Week, Dance Valley, een virtuele presentatie voor Palo Alto Networks, de grootste en meest geavanceerde netwerkbeveiliger ter wereld, een virtuele top van het Europees Parlement en vele, vele andere projecten voor nationale en internationale klanten.
Kijkend in jouw kristallen bol, wat zie je dan?
Wij zijn een communicatiekanaal. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Als je dat in een juist concept giet, bereik je synergie, het een-plus-een-is-drie effect. Dat doen wij blijkbaar op een goede manier, want we zijn in anderhalf jaar in omvang meer dan verdubbeld en ons klantenbestand is veel internationaler geworden.
Een toenemend aantal bedrijven maakt gebruik van hybride communicatie, dus een combinatie van virtueel en live. Daarnaast zullen ‘augmented’, ‘virtual’ en ‘mixed reality’ een belangrijke rol gaan spelen in de communicatie, naast Artificial Intelligence.
Nieuw pand, nieuwe locatie?
Het pand in Bolsward was niet alleen te klein geworden, maar voldeed ook qua wensen en mogelijkheden niet meer aan de snel groeiende technische mogelijkheden. Met het nieuwe pand aan de Röntgenweg in Joure kunnen we weer een tijdje vooruit.