MHB AV Joure Van concept tot beleving, volledig ontzorgd

april 1, 2025

In 2003 startte Marten Hylkema met zijn audiovisueel bedrijf MHB. Wat klein begon op de boerderij van zijn ‘heit’, groeide uit tot een innovatief en sprankelend bedrijf dat gespecialiseerd is in Audiovisuele Producties met high-end video, projectie, LED schermen en andere visuele oplossingen. OF dook in de interessante wereld van evenementen en broadcast.

Het nieuwe pand van MHB Audiovisueel Joure mag je zeker indrukwekkend noemen. Jelle Haaima, Manager Operations en Will Spies, Account Projectmanager, leiden ons trots rond door het hoge, royale en lichte pand. Op de begane grond zijn diverse transparante werkplekken waar medewerkers ongestoord hun ding kunnen doen. De kantine is voorzien van een superlange tafel en dat is niet voor niets. “We vinden het belangrijk dat er regelmatig koffiemomenten zijn waarop we met zijn allen energie delen en over ons werk praten”, zegt Jelle enthousiast. “We hebben een creatief vak, waarin brainstormen met elkaar een vast onderdeel is.” 

Efficiënt materiaalbeheer met RFID

We lopen door naar het imposante warehouse waarin onder andere kabels en stekkers zeer gestructureerd liggen. “Ze zijn voorzien van een RFID-chipje dat altijd gescand wordt vóór en na een opdracht”, legt Will uit. “Zo hebben we altijd een duidelijk overzicht of alles wel weer netjes retour is gekomen.” Naast de grote opslagcapaciteit is het warehouse voorzien van drie loadingdocks met roldeuren waar alle apparatuur makkelijk in en uit een vrachtauto geladen kan worden. “Zo’n verschil met ons vorige pand”, verduidelijkt Will, “toen stonden we soms midden op ons terrein om te laden en lossen, nogal een bewerkelijke onderneming.” Via de houten trap komen we op de eerste verdieping met een grote kantoortuin en aparte ruimtes om online te vergaderen. Jelle: “Het is een fijn pand dat door de transparantie zorgt voor verbinding met elkaar, maar dat tegelijkertijd duidelijk maakt dat iemand niet gestoord kan worden.”   

Volop ondernemersgeest

MHB begon klein, ruim 20 jaar geleden op de boerderij van de vader van oprichter en eigenaar Marten Hylkema. “In buurtgenootschap Baburen bij Tjerkwerd”, vertelt Jelle. “Deze plek bood volop ruimte aan de ondernemersgeest van Marten. Daarom ging hij op zijn 18e verjaardag met de bus naar Leeuwarden om zich bij de KvK in te schrijven. Toen hem daar gevraagd werd wat de naam van zijn bedrijf was, moest hij daar even over nadenken. Met dank aan de dame achter de balie werd het MHB: zijn initialen aangevuld met de beginletter van zijn woonplaats. Marten kocht allerlei apparatuur en verzorgde licht en geluid voor diverse bandjes. Hij kreeg het zó druk, dat de ruimte op de boerderij te klein werd en hij zich vestigde op het industrieterrein in Bolsward, een pand voor opslag en kantoorruimte. Dit werd ook te klein en daarom kwam er een tweede vestiging in Bolsward. MHB had ondertussen allang niet meer alleen de focus op bandjes, maar verbreedde zijn diensten met feesten en partijen en evenementen in regio en daar buiten. Daar kwam ook steeds meer inventaris bij kijken, moest er ergens een podium komen? Dan zorgden we daarvoor, want wij denken mee in oplossingen. Meer medewerkers, meer apparatuur en meer klussen leidden uiteindelijk tot de nieuwbouw hier in Joure, waar we nu twee jaar zitten.”

Vrouwen meer in beeld

Inmiddels werken er 27 mensen bij MHB. Will: “We hebben een heel fijn, jong team dat meedenkt in oplossingen en waar we veel in investeren. We willen het verschil niet alleen met het materiaal maken, maar juist met onze mensen. De audiovisuele wereld is nog steeds wel een mannenwereld, maar vrouwen komen langzamerhand meer in beeld. Dat komt doordat er meer opleidingen komen in onze branche. De Neushoorn in Leeuwarden heeft bijvoorbeeld zo’n opleiding. Waar mannen wat meer de technische kant kiezen, zijn vrouwen zeer sterk in de organisatorische kant, bijvoorbeeld bij evenementen.”

‘Even tot hier’

De medewerkers van MHB gaan het liefst zo vroeg mogelijk in het proces met hun klanten in gesprek, “We willen begrijpen wat de klant precies wil”, zegt Jelle. “Zo nemen wij hem mee in onze ideeën en ons motto luidt daarbij: ‘Mag het creatief? Dan graag! Samen met de klant brengen we zo kleine en grote evenementen tot leven. Deze manier van werken – expertise in nauwe samenwerking met de klant – heeft ervoor gezorgd dat we van de regionale markt naar de Noordelijke markt, de Nederlandse markt, de Europese markt en uiteindelijk over de hele wereld zijn gegroeid. Zo doen we bijvoorbeeld voor klanten projecten in heel Europa en zelfs daarbuiten en zorgen we er in binnen- én buitenland voor dat een evenement live kan gaan, we de techniek voor een sportevenement als ‘De Zilveren Bal’ in Leeuwarden mogen leveren of voor het televisieprogramma ‘Even tot hier’ een interactieve video-oplossing mogen bedenken.” “Dit laatstgenoemde project was ontzettend leuk en zeer uitdagend”, reageert Will. “In opdracht van Medialane ontwikkelden we deze oplossing voor 100 man publiek via een Zoom-verbinding, om zo het programma van Niels van der Laan en Jeroen Woe Covid proof te maken. Toen we na de opnames een telefoontje van de opdrachtgever kregen dat alles goed was gegaan, slaakten we wel even een zucht van verlichting. Dat hadden we als team maar weer goed gefikst!”

Emoties overbrengen

Het is ondoenlijk om alle projecten hier op te noemen, maar Will en Jelle lichten er graag nog een uit. Will: “De recente opening van het nieuwe pand van DPG Media in Amsterdam vond ik een zeer mooie productie. Met koning Willem-Alexander als eregast, kregen we de taak om de iconische spiraaltrap in het atrium te transformeren tot een visueel spektakel. Het publiek was onder de indruk. De trap werd het visuele middelpunt van de opening en bracht het verhaal en de kernwaarden van DPG Media op een krachtige manier tot leven.” “Dit soort evenementen met een verhaal, een boodschap, vragen erom de emoties over te brengen”, aldus Jelle. “In dit geval ging het over het ontstaan van de vrije pers en de media van DPG. De spanning bij iedereen was duidelijk zichtbaar, maar oh wat was het gaaf!” 

Dicht op de klant

Met zijn roots in het Noorden staat MHB voor nuchterheid, kwaliteit en oplossingsgericht denken. “En of dat nu grote of kleine projecten zijn, we zetten ons altijd voor de volle 100 procent in”, zegt Jelle. “Een presentatie bij de Plattelandsvrouwen in de regio of een onderwijsinstelling is minstens zo leuk als een groot landelijk project. Daar zit je dicht op de klant en dat heeft echt zijn charmes. Kleinere producties zorgen er ook voor dat we onze oorsprong bewaken, nu en in de toekomst. Een toekomst waarin we nog verder willen groeien met onze kwaliteit en creativiteit in de corporate markt. Dingen net even anders doen, waardoor deze merken ook bij het publiek van genoemde markt het verschil kunnen maken. AV-producties die we door samenwerkingen realiseren. Recent hebben we voor een van onze klanten een virtuele 360 graden mobiel experience center gebouwd. De lancering was een paar weken geleden in Parijs. Daar komt onze AV-ervaring, samenwerken met de klant en goede partners, bijvoorbeeld voor het maken van supergave videocontent, echt tot zijn recht. Bezoekers ‘boven Parijs laten zweven’ en zo het verhaal van de klant vertellen in een totaaloplossing. Ik kan je vertellen, dat smaakt naar meer.”  

www.mhbav.nl

Van concept tot beleving: jouw event, onze expertise

Jelle: “Bij MHB draait het om méér dan techniek – wij creëren impactvolle belevingen. Of het nu een corporate event, beursdeelname of experience center betreft, wij helpen bedrijven, organisaties, mkb en overheden om hun boodschap op een innovatieve en indrukwekkende manier over te brengen. Vanaf het eerste idee werken we nauw samen met onze klanten. We bedenken de beste audiovisuele oplossingen die zorgen voor een blijvende indruk.”

Will vult aan: “Elke klant werkt bij ons met één vast contactpersoon. Zo houden we de lijnen kort en blijft communicatie helder – van concept tot uitvoering. Of het nu gaat om een productlancering, een bedrijfspresentatie of een interactieve bezoekerservaring, we combineren techniek en creativiteit tot een productie die de boodschap krachtig overbrengt.”

“Dus wil je jouw event naar een hoger niveau tillen? Dan ben je bij MHB AV aan het juiste adres. Wij maken geen audiovisuele producties – wij creëren belevingen die raken, inspireren en bijblijven.”

Vergelijkbare berichten