De succesvolle samenvoeging van Desah, Hubert en Landustrie, drie bedrijven binnen de watertechnologiesector, heeft geleid tot een nieuwe bedrijfsnaam: Noardling. Samen kunnen de merken de volledige waterkringloop bedienen met hun producten, zowel nationaal als internationaal. Ondernemend Friesland nam een kijkje achter de schermen.
We vallen met onze neus in de boter als we bij Noardling aan de Pieter Zeemanstraat in Sneek aankomen: onder de nieuwe bedrijfsnaam worden net de drie merknamen Desah, Hubert en Landustrie (zie kader) op de gevel geplaatst. Algemeen Directeur Johan Langius en Hoofd Sales en Marketing Grada van der Schoot slaan het vol trots gade. Binnen praten we verder over het intensieve, maar ook mooie proces dat voorafging aan de samenvoeging van de drie bedrijven.
Ruim 200 prachtige collega’s
Eind 2022 werd ik benaderd door de aandeelhouders van Hubert Stavoren/Landustrie”, vertelt Johan. “Er waren flinke zorgen over het pand in Stavoren en Sneek, het machinepark en de automatisering. Er móest iets gebeuren. We hebben toen project Njord bedacht. Een werkgroep die in een maand tijd moest onderzoeken of we stand alone verder gingen, met elkaar gingen samenwerken of dat we de drie bedrijven zouden samenvoegen. Bij die laatste optie was er ook een hele bedrijfscultuur te overbruggen, naast de hier bovengenoemde zorgen. De werkgroep kwam tot de conclusie – willen we overleven in deze markt vol kansen – om de drie bedrijven samen te voegen. Dat betekende één locatie, één OR, één vakorganisatie en ruim 200 prachtige collega’s.
Gezamenlijke werkervaring
“Om het personeel zoveel mogelijk bij de samenvoeging te betrekken hebben we met een groep van 12 mensen – vijf medewerkers van Hubert Stavoren, vijf medewerkers van Landustrie en twee medewerkers van Desah – onderzocht wie we individueel maar ook gezamenlijk konden zijn”, legt Grada
uit. “Door middel van de HCD-methode (Human Centered Design Thinking, red.) zijn we op zoek gegaan naar onze identiteit, dat betekende in de praktijk interviews afnemen bij het personeel, brainstormen en huiswerkopdrachten maken. Fysiek was er voor de mensen van Hubert Stavoren een verhuizing naar het pand hier in Sneek, maar we hebben de mensen van Landustrie ook naar andere, gerenoveerde afdelingen verhuisd en ‘gehusseld’ met de andere medewerkers, zodat ook zij ook echt een nieuwe werkplek kregen. En naast het renoveren van verschillende afdelingen, werd de fabriek ook uitgebreid met een RVS-hal. Natuurlijk was het voor iedereen enorm wennen, maar uit alle gesprekken kwam naar voren dat onze Friese bedrijfsidentiteit bestaat uit: vakmanschap, erfgoed en het geheel, er is een enorme loyaliteit naar de werkgever en een gezamenlijke werkervaring van 250 jaar. Daar is iedereen enorm trots op! Deze trots vind je terug in onze nieuwe bedrijfsnaam Noardling, met bijbehorend nieuw en fris logo.”
Solide bedrijf
In 2024 werd het bedrijf al overspoeld door een forse groei aan orders en ook 2025 is goed van start gegaan. “Daar zijn we heel blij mee”, aldus Johan. “Onze productie in de nieuwe RVS-hal staat tot na de zomer al vol met orders en daarom willen we graag ons personeelsbestand verder uitbreiden met nieuwe vakmensen, zij zijn van harte welkom! De komende jaren willen we doorgroeien naar een solide bedrijf met een gezonde toekomst. Een bedrijf waar groen en goed ondernemerschap hoog in het vaandel staan. Wij zetten onze mensen centraal, iedereen moet zich hier veilig voelen.”
Waar richten de drie merken van Noardling zich op?
Desah blijft zich richten op decentrale oplossingen voor afvalwaterzuivering zoals het innovatieve project in de wijk Oceanhamnen in Helsinghborg, dat in 2022 de prestigieuze Global Water Award won in de categorie Wastewater Project of the Year. Hubert ontwerpt en bouwt hoogwaardige water filtratie oplossingen en maakt ook nu nog grote stappen op dit gebied. Landustrie blijft de merknaam voor producten en oplossingen op het gebied van (afval)watertransport en -behandeling.
www.noardling.nl