Mellius Brouwer, senior business analist en ondernemer met meer dan 10 jaar internationale ervaring uit Tytsjerk Friesland, staat te popelen om diverse problemen in het Nederlandse MKB aan te pakken. Net als Elon Musk past hij daarvoor Root Cause Analysis toe, of ‘terug-naar-de-kernanalyse’ in Mellius’ eigen woorden. Een aanpak die vruchten afwerpt, zo blijkt.
Kosten verlaagd van 2 miljoen naar 200.000
“Investeren in probleemanalyse zorgt voor dieper inzicht, betere beslissingen en een heldere koers,” verzekert Mellius. En daarmee ook voor minder problemen, betere kwaliteit en minder uitgaven. Mellius’ grote voorbeeld Elon Musk kon dankzij Root Cause Analysis bijvoorbeeld de kosten van een raketmotor verlagen van $2 miljoen naar $200.000. Indrukwekkend!
Root Cause Analysis is juist nu belangrijk voor bedrijven. Er is een grote schaarste aan personeel. En AI en automatisering nemen hun plek in, wat vraagt om een aangepaste benadering. “Waarom leren we Root Cause Analysis niet op school?” vraagt Mellius zich af. Tenslotte wist Einstein jaren geleden al dat het cruciaal is om na te denken alvorens iets te willen oplossen:
Niet kiezen voor snelle en oppervlakkige reddingsmiddelen dus, zoals bedrijven al te vaak doen. Ze schieten dan in wat Mellius de ‘oplossingsmodus’ noemt. Daardoor komen ze in een vicieuze cirkel van symptoombestrijding terecht, waarbij problemen steeds maar terugkeren, tot grote frustratie van alle betrokkenen. “Als je te snel naar een concrete oplossing wilt, mis je belangrijke context,” aldus Mellius. “De sleutel is om te balanceren tussen vooruit willen en een stapje terug doen om het probleem eerst beter te begrijpen.” Het goede nieuws? “Elk bedrijf kan Root Cause Analysis toepassen om hun organisatie, producten en processen effectief te verbeteren.”
Jarenlange internationale ervaring
Mellius werkt volgens zijn eigen unieke BaaS-aanpak, Business Analysis as a Service, waarbij hij eerst dieper doorvraagt en een probleem tot op het bot analyseert. Die aanpak paste hij de voorbije 10 jaar toe bij verscheidene bedrijven in diverse sectoren in binnen- en buitenland, zoals Capgemini, Nationale Nederlanden, ABN-AMRO, AXA en Brunel. Ook begeleidde hij bijvoorbeeld Zicht Adviseurs, een verzekeringstussenpersoon actief in heel Nederland. Dankzij dit project mocht hij zich trotse finalist Business Analysis Achievement Award 2023 noemen. “De projecten waaraan ik werkte lagen altijd op het snijvlak van business en IT. Ik haal veel plezier uit het verbinden van die twee elementen.” Ook zijn klanten kijken tevreden terug op een waardevolle samenwerking:
“Het systeem is succesvol live gegaan… meer gebruikersgemak, een 50% reductie in de doorlooptijd… De werkwijze van dit veranderproject is wat mij betreft de blauwdruk voor alle toekomstige digitale verandertrajecten.”
Gladys Geurts, product owner Zicht Adviseurs
Ook voor Friese MKB
Zijn internationaal opgedane ervaring en inzichten wil Mellius nu ook delen met MKB in zijn thuishaven. Daarom schreef hij een e-book: een waardevolle houvast boordevol praktische handvatten voor ondernemers, leiders en veranderaars die een eind willen maken aan terugkerende problemen. Aan de hand van verschillende technieken en inzichten uit Root Cause Analysis, zet Mellius je op het juiste pad zodat ook jij terug-naar-de-kernanalyse kan toepassen bij de problemen in jouw bedrijf.
“Dankzij Root Cause Analysis bouw je aan waarde die in lijn is met de onderliggende behoeften van klanten, medewerkers, belanghebbenden, toeleveranciers en andere stakeholders. Dit brengt je tot duurzame oplossingen die ook de maatschappij ten goede komen.”
Meer weten?
Website: www.melliusbrouwer.com
Download het gratis e-book vol meerwaarde voor jou, jouw team(s) en jouw bedrijf.