Raethuis stelt voor: Zaga Digital Marketing

augustus 3, 2022

Tien jaar bestaan ze nu en inmiddels zijn ze met zeven mensen. In de beginperiode zetten ze dankbaar hun tanden in projecten die op hun pad kwamen. En zo groeide het bedrijf gestaag. Inmiddels zijn zien jaar verder en zijn Van Zanten en Garmann vastbesloten om de komende tien jaar meer te focussen op geplande groei. “Groei was nooit een doel op zich”, zegt Van Zanten. “Maar als je kwaliteit wilt leveren, heb je ook bepaalde omvang nodig. Je kunt dan specifieke expertises vasthouden, maar óók aantrekken. En voor de continuïteit is het ook goed. Klanten met acute wensen, vakanties, óf doorstroom van personeel is dan beter op te vangen.”

De mannen denken dat ze de komende tien jaar vanuit Leeuwarden in omvang moeten kunnen verdubbelen. “We zijn optimistisch. Vanuit Friesland kunnen wij iedereen in het land bedienen. Daar hoef je ook echt niet meer iedere keer voor in de auto te zitten. Met een zoomcall kun je al heel veel regelen. En in Leeuwarden, met de hbo’s, hebben we goede toestroom van talent. ”

Legendarische verhalen

Vraag is: wat typeert de Zaga-aanpak? Van Zanten legt uit: “Zaga is een Scandinavisch woord voor de vertelkunst van legendarische verhalen. En Zaga Digital Marketing wil bedrijven en andere organisaties helpen die verhalen online te vertellen zodat ze daar ook daadwerkelijk iets mee bereiken. Wie met ons gaat werken zal echter merken dat we eerst wel verdieping proberen te zoeken. De klant moet met de billen bloot.”

“We vragen dóór en slikken niet alles voor zoete koek”, vult Garmann aan. “Wat wil je, waarom wil je dat en waarom denk je specifiek aan dat ene kanaal?”

Van Zanten: “Ondernemers die bij ons komen ervaren een probleem, omdat ze met hun bedrijf of merk nog niet zijn waar ze graag willen staan. Wij analyseren hoe dat komt en wat we kunnen doen om jou wél bij dat doel te brengen. Een drempel op weg naar succesvolle online marketing is soms te veel uitgaan van aannames. Dan wil men een campagne op LinkedIn of op twitter omdat ze daar zélf op zitten, maar dan blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek dat tien procent van hun doelgroep dagelijks op LinkedIn kijkt en meer dan veertig procent op Facebook. Tja, met dat soort van data moet je wel iets doen.”

De magie van het digitale marketing vak komt volgens Jasper en Michel pas wanneer er vanuit alles hoeken data zijn verzameld. “Dan heb je in kaart wie jij bent, wat jij kan betekenen en waar jouw doelgroepen online zitten”, legt Van Zanten uit. “Op social media proberen we tegenwoordig mensen te bereiken door ons te richten op sociale clusters, of bubbels van mensen die nauw met elkaar verbonden zijn. Je hoeft maar enkele van deze personen te verleiden om op jouw aanbod te klikken en de algoritmes herkennen dat en helpen je mee om zo de hele groep met die gelijke interessegebieden te bereiken. Dan kan de groei van een campagne hard gaan.”

Doodeng

De beroemde algoritmes dus. Van Zanten en Garmann vinden het super interessant, maar zien ook de andere kant.  Van Zanten: “Ik vind het eigenlijk doodeng, zoals die techniek zich tegenwoordig ontwikkelt. Voor online marketing is het zeer bruikbaar, maar de populatie die zijn standpunten vormt op basis van fake news groeit daardoor ook razendsnel. Ben je boos op de regering en je klikt op een daarvoor relevant bericht, dat mogelijk desinformatie bevat, dan zorgt het algoritme dat je vanzelf onophoudelijk juist dat soort nep-nieuws onder ogen krijgt, waarmee je dus wordt geïndoctrineerd. Dat is nu overal in de wereld op grote schaal gaande.”

Terug naar de groei-ambities van Zaga. De strategie is er; nu zijn het de mensen die het moeten doen. Daarbij biedt de samenwerking met Raethuis Accountants een welkome ondersteuning, zo leren we. Garmann: “Onze contactpersoon Onijdes Wijma is een leuke kerel. Nuchter en informeel, prettig in de omgang, maar hij kan streng zijn wanneer dat nodig is.”

Van Zanten: “Hij helpt ons om op de koers te blijven die we nu hebben uitgestippeld. Hij kijkt niet alleen naar de boekhouding, maar stuurt ook op specifieke zaken als marges, inkoop-efficiency en continuïteit in de omzet. Uiteraard zitten wij aan het stuur, maar in de backseat rijdt hij mee en houdt hij ons scherp.”

Vergelijkbare berichten