Het Friese kledingmerk Roosenstein Wolke (RW), kondigt met trots een revolutionair inzamelingsinitiatief aan dat de weg vrij maakt voor een verdere verduurzaming van toekomstige kledingcollecties. Vanaf 1 oktober realiseert RW een mijlpaal in haar streven naar een circulaire productieketen door gedragen RW-producten in te zamelen. Deze oude items zullen op creatieve wijze worden hergebruikt voor toekomstige collecties.
Alle fournituren, zoals ritsen en knopen, zijn al jaren geleden door RW gestandaardiseerd. Hierdoor kunnen ze, na re conditionering, opnieuw worden gebruikt. “Dat we de fournituren hebben gestandaardiseerd is een gevalletje onbewust bekwaam”, vertelt Hessel van der Laan (29 jaar en de 5e generatie binnen het familiebedrijf) lachend. Verder wordt samen met een Portugese partner het breisel gerecycled tot nieuwe garens van 100% wol en 100% katoen.
100% composities
Van der Laan gaat verder: “We hebben 5 jaar geleden wel bewust de keuze gemaakt om onze producten te maken van 100% composities. Ook toen was al bekend dat materialen waarbij meer dan 5% andere materialen zijn toegevoegd, niet meer te recyclen zijn tot een hoogwaardig product. Dat van de fournituren daarentegen is een stukje heritage wat ons nu ontzettend helpt. Ons icoon, de Rooscap, de schipperspet die we al ruim 137 jaar maken, is al sinds 1886 exact dezelfde pet met exact dezelfde zwarte fournituren. Dit bijzondere accent laten we terugkomen in al onze producten. Dat heeft op dit moment het bijkomend voordeel dat we ingezamelde ritsen en knopen gewoon opnieuw kunnen inzetten. Dat maakt voor ons de cirkel echt rond.”
De producten worden door het bedrijf ingezameld en vervolgens kan de vezel 2 tot 3 keer worden gerecycled. Daarna is de kwaliteit niet meer goed genoeg voor de productie van kleding. Roosenstein Wolke gaat de komende tijd verder onderzoeken wat men met deze vezels kan doen. Het bedrijf wil de handen in een slaan met andere bedrijven en onderzoeksinstituten om ook deze vezels te kunnen hergebruiken. “Gezien katoen & wol biologisch afbreekbaar zijn, is composteren een goede optie” aldus Van der Laan. “Maar dan zijn we als het goed is een jaar of 30 verder”, vult Van der Laan lachend aan. Doelend op de lange levensduur van de RW kleding.
Keep it simple, stupid!
Het bedrijf biedt de consument geen korting en ziet ook niks in statiegeld. Dat maakt zaken volgens het merk alleen maar onnodig onoverzichtelijk en ingewikkeld. Ze willen alleen producten terug die geen waarde meer hebben voor de consument. “Als je trui nog zo goed is dat je er geld voor wil zien, dan willen wij hem liever niet terug! Geef of verkoop hem dan aan iemand anders. Zo zorg je ervoor dat het artikel een zo klein mogelijke impact heeft”, aldus Hessel. “Ons motto voor alles wat we doen is: Keep it simple, stupid! We willen graag laten zien dat je, door de zaken simpel en overzichtelijk te houden, impact kan maken en dat daarnaast iedereen die aan onze supply chain meewerkt er een boterham aan kan verdienen van schapenhouder tot winkelier. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat onze klant een bewuste klant is, dus we weten zeker dat zij bereid zijn om dit initiatief te ondersteunen.” Sluit Hessel van der Laan af.
Klanten kunnen online een retour aanmelden (www.roosensteinwolke.nl/circulair) en daarnaast kunnen klanten terecht bij winkeliers die aan het initiatief meedoen. Op deze manier wil het merk het zo makkelijk mogelijk maken om de oude producten in te leveren.
Foto: Imka Westerhuis