Voor deze update waren er veel websites die de zoekresultaten regeerden door middel van het kopiëren van content van andere websites, of veel content herhaaldelijk en op meerdere plaatsen publiceerden om zo hoog te scoren in de zoekmachine. Google richt zich met de Panda update op het opsporen van deze duplicate content websites. Deze ‘artikelen websites’, met alleen het doel om zo hoog mogelijk te scoren in Google, zullen nadelig beïnvloed worden en de vindbaarheid binnen Google zal sterk afnemen. Wanneer Google via haar algoritme ziet dat er op meerdere pagina’s dezelfde content staat, dan zal dit nadelige gevolgen hebben voor de zoekresultaten van de niet originele tekst.
Customer experience
Google geeft met deze update aan dat het gevonden worden in zoekresultaten verder gaat dan alleen maar het publiceren van content en het optimaal voeden van Google. Het gaat vanaf nu om de gehele beleving / gebruikerservaring op de website en met name de originaliteit en volledigheid van zichtbare en onzichtbare (technische) inhoud, zodat je in staat bent om je doelgroep optimaal te bedienen. Deze optimale beleving wordt ook wel customer experience genoemd. Wij publiceerden reeds al eerder een artikel over Customer eXperience Management, de combinatie van kwalitatieve content, beleving, techniek en meetbaarheid i.v.m. conversie.
Laat de Panda niet op uw website toeslaan
Ook al heb je de content / marketing strategie op orde, dan nog kan de panda ongenadig hard toeslaan. Om dit te illustreren hebben wij dit in een voorbeeld uitgewerkt. Veel ondernemingen maken namelijk gebruik van meerdere domeinnamen, die voor duplicate content kunnen zorgen en dus de panda uit zijn kooi kunnen lokken.