“Waarom ze jou onthouden (of juist niet)”

Ze noemen mij ‘het hakken meisje’. Of ‘zij van de branding’. Soms ben ik ‘de fotografe’ en voor de paardenliefhebbers ‘het paardenmeisje’. Geen idee hoe ze jou noemen, maar als je bedrijf een gezicht heeft, dan heeft je naam al snel een eigen leven. En weet je wat? Dat is precies de bedoeling.

Personal branding is geen hippe term voor de marketingafdeling, het is de kern van hoe jij en je bedrijf wordt herinnerd. Mensen doen zaken met mensen. En die mensen onthouden je niet om je visitekaartje, maar om dat ene kenmerk dat je onlosmakelijk met je jou of jouw bedrijf verbindt. Misschien ben jij ‘die met de ludieke acties’, ‘de no-nonsense vakman’ of ‘de vrouw die altijd net een stap extra zet’. Wat het ook is, als het blijft hangen, werkt het.

In Friesland zijn we van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Maar als je wil dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent, dan mag je best een beetje opvallen. Niet met schreeuwerige reclames, maar door authentiek jezelf te zijn. Door zichtbaar te zijn, je expertise te delen en te laten zien waar je voor staat. En ja, dat mag best met een beetje flair.

Personal branding gaat niet over een glad marketingpraatje. Het gaat over herkenbaarheid, betrouwbaarheid en een stukje eigenheid. Jij bent de rode draad in je bedrijf, of zoals in mijn geval de rode hak. Dus wat wil je dat mensen over je zeggen als je de kamer uitloopt?

Voor mij? Ach, noem me zoals je wilt. Zolang ze maar weten wie ik ben, wat ik doe en waarom ik het doe. Dat is branding in beeld. Letterlijk.

Charlotte Hoekstra.

Meer weten over dit onderwerp? Neem eens een kijkje op onze site: www.brandinginbeeld.nl/personal-branding

Delen via

Charlotte Hoekstra