Digitalisering & Export

Een paar weken geleden was ik op een evenement waar aan de zaal werd gevraagd wie verwacht dat zijn baan significant gaat veranderen door AI. Ik stak mijn hand op.

De basis voor zakendoen in het buitenland is het verdiepen in de lokale markt, de gewoontes, en het bepalen van een strategie om deze markt te betreden. Het is essentieel om te weten waar je het verschil kunt maken. Met de huidige digitale tools is het verzamelen van informatie een stuk eenvoudiger geworden. Wil je weten wie je concurrenten zijn en hoe zij de markt benaderen, dan kun je analyses uitvoeren op hun websites.


Zo heb ik ChatGPT gevraagd om aan de hand van modellen zoals Canvas, Six Hats, AIDA en een SWOT-analyse de sterke punten van enkele concurrenten voor een bedrijf in het VK te bepalen. Dit leverde zeer bruikbare informatie op waarmee het bedrijf zijn eigen positie en kansen beter kan inschatten. Dergelijk onderzoek zou tot voor kort nog veel tijd en uitgebreide analyses hebben vereist. Uiteraard blijft er de zorg of de verstrekte gegevens ook correct zijn. Daarom is het altijd nodig de uitkomsten te verifiëren.


Een ander bedrijf benaderde mij voor advies over hoe zij de Duitse markt konden aanpakken. Via ChatGPT vroeg ik om advies over wat dit bedrijf in deze sector het beste kon doen. Daaruit kwam een verrassend antwoord. De traditionele indirecte kanalen die wij voor ogen hadden, blijken in Duitsland sterk onder druk te staan en steeds meer bedrijven kiezen voor een directe benadering. Waar wij verwachtten dat er in een conservatieve sector weinig zou veranderen, blijkt dat ook in Duitsland grote veranderingen plaatsvinden.


Dus ja, onze rol als leverancier van kennis en contacten verandert snel. Kennis is ineens veel gemakkelijker te verkrijgen. Dat betekent dat onze rol als kennisleverancier verandert naar kenniscontroleur. Op het gebied van het vinden van betrouwbare afzetkanalen en partners blijft onze rol belangrijk. Het aanbod van contacten via het internet is gigantisch, maar welk contact is betrouwbaar en past bij je bedrijf en je filosofie?


Netwerken is daarbij het cruciale fenomeen. Mensen in de ogen kijken, door korte gesprekken een gevoel bij iemand krijgen of je met hem of haar wilt samenwerken. Deze primaire activiteit kan niet door AI of digitalisering worden vervangen.


Gelukkig maar!

Evert Jan Schouwstra is Managing Director van World Trade Center
Noord-Nederland / Leeuwarden Center for Export & Import

Delen via
Evert-Jan Schouwstra

Evert-Jan Schouwstra

WTC Noord-Nederland

Export, Colombia, impact investments en internationalisering
Evert-Jan Schouwstra is Managing Director bij World Trade Center Leeuwarden / Noord-Nederland. Zijn expertises betreffen onder meer export, Colombia, impact investments en internationalisering.