Regelmatig vraag ik aan onze klanten of ze vinden dat hun bedrijf het nog wel goed doet. Of ze voldoende aansluiting hebben met de huidige marktsituatie. Menig ondernemer zegt dagelijks bezig te zijn met zich aan te passen. De wereld en hun markt verandert snel. Als bedrijf moeten ze mee. Met name personeel speelt een behoorlijke rol. Het zijn immers de mensen die bepalen in welke mate een bedrijf flexibel is en zich aan kan passen aan nieuwe marktsituaties. Dat gaat overigens niet altijd gemakkelijk. Veel mensen steken veel energie in het zoeken naar zekerheid. Maar ja, wat is zekerheid? Een vaste baan? Dacht het niet.
Veranderen is nodig. Stel je hebt een bedrijf met alleen maar onveranderlijke werknemers. Hoe lang zou dat bedrijf in de huidige veranderde economie overlevingskracht hebben? Heel kort, dat staat vast. Als er bij mij onveranderlijke werknemers aan tafel zitten die de zin van het nieuwe niet inzien stel ik ze de vraag of ze ook een smartphone hebben. Vaak komen dan de prachtigste exemplaren op tafel, tot iPhones aan toe. Je vraagt je af: waarom is men wel in staat geweest om privé mee te gaan met de tijd, maar ziet men dat blijkbaar niet als een verandering. Ik denk dat het tussen de oren zit. Dat het de manier is waarop bepaalde woorden bij mensen binnenkomen. ‘Veranderen’; dat klinkt alsof er iets niet goed is. ‘Meegaan met je tijd’; dat klinkt als iets positiefs en fris. Onthoud dat simpele onderscheid, wanneer u met uw bedrijf een andere koers moet varen. Maak er vooral niet een ‘verandering’ van maar ‘een andere manier van werken’. U zal zien dat uw medewerkers zich ineens een stuk minder vastklampen en zaken die zij als ‘zeker’ ervaren. Vanuit die sfeer zijn er ineens veel ontwikkelingen mogelijk.