Sportstad Heerenveen is in beweging richting 2030

oktober 30, 2024

Met een gewijzigde koers en dito strategie heeft Sportstad Heerenveen de blik vooruit gericht. Janneke Hoitinga (directeur-bestuurder), John van Teijen (tevens directeur-bestuurder), Roel Stolvoort (a.i. commercieel manager) en Carolien Post (coördinator maatschappelijke projecten & evenementen) delen hun doelen, ambities en vijf pijlers die van Sportstad Heerenveen een nog meer bruisende sport- en ontmoetingsplek moeten maken.

John van Teijen stapte in 2015 aan boord bij Sportstad Heerenveen. Hij groeide door van financieel manager naar financieel directeur en is sinds februari 2024 samen met Janneke Hoitinga als directeur-bestuurder verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de organisatie. “Ik richt mij op vier onderdelen”, begint John, “namelijk financiën, vastgoed, facilitaire zaken en de energiehuishouding.” Janneke Hoitinga begon in februari aan haar nieuwe uitdaging in Heerenveen. Janneke: “John en ik hebben een duidelijke taakverdeling, waarbij ik mij focus op de exploitatiekant van onze verschillende disciplines, zoals het fitnessgedeelte, het zwembad en de sporthal van het gemeentelijke sportcentrum. Daarnaast stuur ik het commerciële team en de afdeling maatschappelijke projecten en evenementen aan.” Roel Stolvoort begon in april als commercieel manager aan de (interim)klus om de commerciële afdeling in te richten. Roel: “We willen nieuwe geldstromen aanboren om de exploitatie draaiende te houden. Ook spelen we in op hedendaagse ontwikkelingen, zoals een vitalere samenleving.” Om meer ruchtbaarheid te geven aan de commerciële continuïteit, is de rol van commercieel manager inmiddels vacant gesteld.

Gemêleerde groep collega’s

Sportstad Heerenveen bestaat uit vier bv’s, onderverdeeld in vastgoed, energieactiviteiten, de exploitatie van gemeentelijke sportaccommodaties en tenslotte de exploitatie van het fitnesscentrum en de maatschappelijke programma’s. Exclusief flexibele schil, werken er zo’n tachtig collega’s. Dit is een gemêleerd gezelschap, weet ook John. “De samenstelling is heel divers, denk aan medewerkers van de technische dienst, schoonmaak, ICT, financieel en facilitair tot alle instructeurs en coaches op sportgebied. Met onze visie en strategie zetten we in op nieuwe en aanvullende activiteiten, waardoor de commerciële bemensing zal toenemen. Als we daarin groeien, hebben we meer uitvoerende collega’s nodig voor het geven van trainingen, clinics en voor het beheren van de sporthallen.”

Maatschappelijke impact

In de genoemde groei, die vrij organisch moet verlopen, wil Sportstad Heerenveen een duidelijke omslag maken van vastgoedbeheerder- en exploitant naar een maatschappelijke organisatie. Janneke: “Op het gebied van gezondheid, vitaliteit en de preventie van verzuim willen we de gemeente, bedrijven en inwoners betrekken. Bij de totstandkoming van dit complex kwam sport, onderwijs en gezondheid al samen. Dit gaan we verder uitdragen.” Roel knikt: “Vanuit de rol van verbinder willen we meer impact creëren. En daarin moeten we niet alles zelf doen of verzinnen, maar we willen partijen ook duurzaam aan elkaar verbinden om samen mooie dingen te realiseren. Met 2030 als stip aan de horizon moet dit een plek worden waar mensen graag komen. Om te sporten, werken of leren, maar tevens als centraal ontmoetingspunt.”

Vijftal belangrijke strategische pijlers

John zoomt vervolgens in op vijf strategische pijlers die ervoor moeten zorgen dat Sportstad Heerenveen dé plek wordt waar mensen graag komen om elkaar te ontmoeten en om te bewegen, sporten, werken en leren, al reiken de ambities nog verder. “Met de pijler ‘ontwikkeling gebied’ kijken we rondom het complex naar waar we kunnen ontwikkelen en bouwen. De pijlers ‘beweging stimuleren’ en ‘aanbod sportfaciliteiten’ zijn nauw verbonden met elkaar. We willen meer aanbieden en kijken daarin niet alleen naar opkomende sporten, maar ook naar nieuwe digitale technieken om bijvoorbeeld de inrichting en belijning van een sporthal snel te kunnen aanpassen waardoor we flexibeler worden en meer doelgroepen kunnen bedienen. De vierde pijler heeft betrekking op de doelstelling om het Sportstad-gebied als evenementlocatie verder te ontwikkelen. Het gebied is ons inziens bij uitstek geschikt voor evenementen. Dit willen we de verder uitbouwen. Denk aan concerten in het stadion en aan omvangrijke events in de sporthallen die we aan elkaar kunnen koppelen. ‘Koploper energietransitie’ is de vijfde en laatste pijler. Twintig jaar geleden zijn er bij de bouw van het complex al diverse duurzame energiebronnen gerealiseerd, zoals de aanleg van warmte- en koudebronnen met warmtepompen. De afgelopen jaren hebben we ingezet op de verdere verduurzaming en optimalisatie van de energie-infrastructuur van het Sportstad-complex. We verbruiken echter nog steeds grote energiehoeveelheden en hebben derhalve als doel gesteld om het energieverbruik de komende jaren met 25% te verlagen en richting 2030 op complexniveau energieneutraal te opereren. Om dit te bereiken hebben we een strategisch verduurzamingsplan voor het gehele complex laten opstellen. Eén project uit dit strategisch verduurzamingsplan is net gerealiseerd en betreft de aanleg van een grote batterij die voor de opslag van elektriciteit zorgt”, aldus John.

Grote evenementen

Inmiddels is de in juli gestarte Carolien Post aangeschoven, die vanuit de nieuwe functie van coördinator maatschappelijke projecten en evenementen meer weet te vertellen over de ambities op project- en evenementenvlak. “Er is veel mogelijk, van grote evenementen met meer dan vijfduizend bezoekers tot bedrijfsuitjes waarin we vermaak kunnen bieden met onder andere padel, voetbal, beachvolleybal en klimmen. Je kunt tevens denken aan maatschappelijke projecten en events rondom gezondheid, vitaliteit en leefstijl. Bedrijven willen hierin investeren, omdat het belangrijke en relevante thema’s zijn. Met de businessclub achter Padelclub.frl zetten we tenslotte vol in op het populaire padel. De businessclub richt zich op bedrijven, vanuit Sportstad Heerenveen bieden we daarnaast ook (losse) baanverhuur, toernooien, clinics en trainingen aan. We willen hierin alle doelgroepen betrekken, waaronder jongeren en speciaal onderwijs.”

Waarde toevoegen

Om alle plannen te bewerkstelligen is geld een belangrijke factor. “We hebben heel veel plannen en zullen de komende jaren moeten kijken welke plannen financieel haalbaar zijn, maar het begint bij ambitie. De beste plannen voeren we als eerste uit, al zijn we daar natuurlijk al mee gestart”, aldus John. Daarnaast zijn er meer uitdagingen. Janneke: “Dan kun je denken aan de interne flexibiliteit en een stuk cultuur- en gedragsverandering binnen de organisatie. Daarnaast zullen we moeten inspelen op de ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij. Er is sprake van vergrijzing en beweegarmoede in de samenleving. Enerzijds moet je mensen bereiken, maar uiteindelijk moet je hen ook in beweging krijgen.” Met actief, ambitie, aandacht en trots als krachtige kernwaarden, staan er mooie dingen te gebeuren in het sporthart van de provincie Friesland. Roel: “Hier lopen trotse mensen rond. Met elkaar willen we waarde toevoegen aan de maatschappij.” John geeft aan dat dat gebeurt vanuit een stevig fundament. “We zijn financieel gezond en hebben een prachtige basis om groter, breder en sterker te worden. Onze mix van activiteiten maakt Sportstad Heerenveen uniek, wat we de komen jaren qua exploitatie en commerciële activiteiten gaan verruimen. Hierin gaan we mee met de tijd en springen we in op maatschappelijke behoeften”, voegt hij eraan toe.

www.sportstad.nl

Vergelijkbare berichten