Stadsschouwburg De Harmonie: veelzijdige eventlocatie in Leeuwarden

april 7, 2025

In hartje Leeuwarden staat De Harmonie, een stadsschouwburg die al 150 jaar een belangrijke rol speelt in het culturele leven van Friesland en daarbuiten. Het markante gebouw aan het water is naast een theater ook een moderne en veelzijdige locatie voor zakelijke evenementen. Van intieme vergaderingen tot meerdaagse internationale congressen: de drie eventmanagers Kirsten van der Meer, Gretha Bakker en Kirsten Westerhuis zorgen ervoor dat elk evenement tot in de puntjes wordt geregeld.

Uitgegroeid tot professionele evenementenafdeling

“We zagen dat we onze prachtige zalen die ‘s avonds gevuld zijn met voorstellingen, overdag ook anders konden benutten. Daar zijn we op ingesprongen”, vertelt senior eventmanager Kirsten van der Meer. “We zijn ze steeds vaker gaan verhuren en dit leidde er toe dat we rond 2010 een professionele evenementenafdeling hebben opgericht. En we zijn sindsdien steeds professioneler geworden, dankzij de feedback van onze opdrachtgevers. We benutten de ruimtes nu optimaal én leveren een belangrijke financiële bijdrage aan de exploitatie van De Harmonie.” 

Alle faciliteiten onder één dak

De Harmonie is zodoende uitgegroeid tot een vooraanstaande congreslocatie in Friesland, in samenwerking met onder meer Friesland Convention Partners, om Leeuwarden en Friesland als congresregio nog beter op de kaart te zetten. Het theater beschikt over zalen voor gezelschappen van 10 tot 1500 personen en kan ook als geheel worden afgehuurd. Of het nu gaat om een intieme vergadering of een groot congres, er is altijd een geschikte ruimte. “Wat we nog te vaak horen is dat mensen niet wisten dat ze hier een zaal konden huren,” zegt Van der Meer. “Terwijl we alles in huis hebben: van uitgebreide theatertechniek tot professionele catering en van kleine vergaderzalen tot grote congreszalen. 

De locatie onderscheidt zich door de combinatie van faciliteiten én expertise. 

“We hebben een professionele horeca-afdeling met eigen koks die diners, lunches en borrelhapjes kunnen verzorgen voor honderden mensen. Daarnaast beschikken we over uitgebreide technische mogelijkheden, met eigen technici die evenementen tot in detail kunnen uitlichten en vormgeven,” licht eventmanager Kirsten Westerhuis toe.

Uniek: zakelijk en cultureel

De combinatie van zakelijk en cultureel maakt De Harmonie uniek. “We kunnen bijvoorbeeld een congres organiseren waarbij ’s avonds een theatervoorstelling wordt bezocht, of een diner combineren met live muziek van artiesten uit ons netwerk,” zegt Bakker. “Die mix van zakelijk en cultureel zorgt voor een bijzondere dynamiek.”

De locatie leent zich ook voor vernieuwende concepten “Onlangs organiseerden we een groot evenement voor SC Cambuur, waarbij de hele zaal werd omgetoverd tot een Cambuur-beleving, inclusief clubkleuren en livemuziek,” schetst Kirsten Westerhuis. “Dat soort maatwerk kunnen wij bieden.”

Duurzaam: GreenKey Gold en Fairtrade

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering. De Harmonie heeft sinds 2016 het GreenKey Gold Certificate, ontving in 2023 het Fairtrade certificaat van de gemeente Leeuwarden en werkt samen met lokale leveranciers om de voedselkilometers te beperken. “We werken bijvoorbeeld samen met Boer & Chef, dat zich richt op producten van noordelijke boeren. Ook hebben we een mooi circulair project waarbij ons koffiedik wordt opgehaald door Friesland Fungies. Zij kweken er oesterzwammen op, die wij weer verwerken in bitterballen op onze kaart,” vertelt Van der Meer. Daarnaast is de schouwburg in een vergevorderd stadium met de gemeente om in de zomer van 2026 het gebouw te verduurzamen naar de A++ status.

Betrokken

De drie eventmanagers werken nauw samen met elkaar en de opdrachtgevers om elk evenement tot een succes te maken. “We zijn heel betrokken en gaan ver om de wensen 

van opdrachtgevers waar te maken,” benadrukt Van der Meer. “We beginnen altijd met een intake om goed te doorgronden wat het doel van het evenement is en hoe wij daaraan kunnen bijdragen. Die betrokkenheid zie je terug in onze hele organisatie, van de technici tot de horecamedewerkers. Of het nu gaat om een zakelijk congres, een personeelsfeest of een cultureel event, wij denken graag mee over een concept dat past bij de doelstellingen van de opdrachtgever”, besluit Van der Meer. ■

www.harmonie.nl

Kirsten van der Meer – Senior Eventmanager zakelijk

  • Specialist in grote congressen en zakelijke
    evenementen
  • Focus op toekomstbestendigheid en financiële
    gezondheid van de afdeling events.
  • 18 jaar ervaring in De Harmonie
  • Trots op langdurige relaties met opdrachtgevers zoals Wetsus en Club Diplomatique.

“Mijn focus ligt op grote zakelijke evenementen, zoals congressen en bedrijfsfeesten. Ik ben verantwoordelijk voor de grotere evenementen en de financiële bijdrage daarvan aan De Harmonie. Dit wordt steeds belangrijker in het huidige klimaat, waarin culturele instellingen ook financieel gezond moeten blijven.”

Gretha Bakker – Senior Eventmanager Cultureel

  • 14 jaar ervaring in De Harmonie
  • Specialist in culturele verhuur en projectorganisatie
  • Begonnen via een stage bij het Fries Straat Festival
  • Focus op het verbinden met cultuurorganisaties

“Mijn expertise ligt bij het meedenken en het ondersteunen van beginnende culturele gezelschappen. Het is voor mij een uitdaging om De Harmonie toegankelijk en laagdrempelig te maken voor iedere doelgroep. Daarnaast heb ik me gespecialiseerd in de organisatie van eigen evenementen zoals jeugdfestival Avontuur en PAFFF. Ik coördineer nieuwe initiatieven zoals het Meemaakpodium en samenwerkingen met andere festivals zoals Explore the North, Arcadia, etcetera.” 

Kirsten Westerhuis – Eventmanager allround

  • Allrounder binnen de evenementenafdeling
  • Focus op zakelijke evenementen en
    culturele verhuringen
  • Begonnen als stagiair in 2022
  • Trots op de multifunctionaliteit van De Harmonie, de zalen en het creatieve maatwerk dat daarbij komt kijken.

 “Ik ben allround, heel veelzijdig en richt me op zakelijke evenementen, culturele verhuringen en producties voor interne projecten. Daarnaast organiseer ik rondleidingen, kinderfeestjes en regel ik voor bedrijven uitjes naar voorstellingen. Ik bied graag creatief maatwerk.”

Vergelijkbare berichten