Steinfort Glas: een lerende organisatie

januari 8, 2021

Aan de Marconistraat op bedrijventerrein Franeker-West zetelt Steinfort Glas in meerdere panden. Ook dochteronderneming Glazz is er gevestigd: een webshop die het dit jaar erg goed doet. “Glazz is inmiddels één van de grootste klanten van Steinfort. En het grote voordeel is dat we niet alleen B2B maar ook B2C producten kunnen leveren.”
Maar eerst even terug naar die kuchschermen. Want Gerlof Reijneker krijgt een opgewekte glans in zijn ogen als hij daarover vertelt. “We hebben zóveel plezier gehad met die busondernemingen en buschauffeurs.” Na de eerste toespraak van premier Rutte op 16 maart merkten Anjema en Reijneker onmiddellijk dat de levering van glas aan winkelinrichters stokte. “Die branche is een extreme thermometer voor de markt: zodra een bedreiging zich aandient, schorten winkelondernemers hun plannen voor nieuwe winkels op. Dat verlies moesten we opvangen en het maken van kuchschermen was onze kans. We zijn gaan experimenteren met glas waar scholieren op konden schrijven en blokjes met dubbelzijdig tape om het te bevestigen. Low cost en superflexibel.”

4000 bus-schermen  
Anjema scrolt intussen in zijn telefoon door de appberichten: “Kijk Gerlof: op 18 april waren we aan het sparren over de schermen voor bussen. Op een zaterdag.” Het zegt iets over de passie van de mannen voor hun vak: altijd nieuwe dingen aan het bedenken, daar hebben kantoortijden niets mee te maken. Reijneker knikt: “Toen vanwege de coronamaatregelen de voordeuren van het stad- en streekvervoer dicht moesten en passagiers door de achteringang naar binnen moesten, zagen wij dat als onze volgende kans. Wij mogen als enige bedrijf in Nederland glas leveren aan de automobielindustrie. Dus we zijn vervoersbedrijven gaan bellen.” Reijneker mocht langskomen bij Arriva. “Met een stuk karton onder mijn arm ben ik een bus ingestapt om een mal te maken.” Een korte periode van testen volgde. “De eerste ruit die we maakten voor de chauffeurscabine reflecteerde teveel: er was ontspiegeld glas nodig. Wel duurder, maar de chauffeurs die een testrit maakten, vonden het fantastisch!”

Anjema knikt glimlachend: hij houdt vooral ‘in huis’ de boel op orde, Reijneker is als commerciële man veel onderweg. “Wij zijn heel verschillend van aard, maar juist daardoor werkt het zo goed. We vullen elkaar aan en we dagen elkaar uit.” Maar niet alleen elkaar: ook de werknemers werden dit jaar flink beziggehouden. “Het zoemde hier van de energie dankzij de nieuwe schermen. Het is voor onze mensen en machines niet moeilijk om glasschermen te maken: vreemde vormen zijn we gewend. Maar vooral de aantallen zette iedereen op scherp: we hebben zo’n 4000 bussen van bijna alle maatschappijen van schermen voorzien en maken voor elk type een nieuwe mal. We hebben overigens veel respect gekregen voor buschauffeurs. Die hebben niet zo’n gemakkelijke baan!”
Reijneker en Anjema zitten er zelf wel ontspannen bij. Ze konden dit jaar een nieuwe machine laten komen vanwege de bus-opdrachten, er wordt op dit moment een nieuwe hardingsoven geplaatst, de webshop draait goed en ook de ‘gewone business’ trok na de zomervakantie weer aan. “Bovendien gaat het omturnen van ons bedrijfsproces ook door: wij zijn een lerende organisatie en zien graag dat onze mensen een ‘leven lang leren’. Ons productieproces wordt steeds verder geautomatiseerd. Wij steken er veel energie in om onze werknemers mee te nemen in dat proces.”

Badkamers en zonnepanelen
Intussen zijn er nog ideeën te over. De compagnons vertellen over hun badkamerconcept voor woningcorporaties: een eenvoudige manier om badkamers in huurwoningen te renoveren zonder dat de oude badkamers uitgebroken worden. “1 op de 10 badkamers lekt, wij geven tien jaar garantie op waterdichtheid. De ondernemingen die al met dit concept gewerkt hebben, zijn laaiend enthousiast. Vanwege de coronacrisis pakken woningcorporaties het nog niet massaal op, maar dat komt wel. Ook omdat het concept met een duidelijke instructie eenvoudig kan worden geplaatst en eventueel ook door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kan worden uitgevoerd.”

Ook het bedrukken van zonnepanelen met gekleurd glas in allerlei patronen is een trend die volgens Anjema en Reijneker vanuit het buitenland Nederland verovert. “Er is zoveel leuks te doen met glas, de mogelijkheden zijn eindeloos.” Om dat te kunnen doen, heb je wel een goed team nodig: Steinfort Glas is op zoek naar nieuwe vakmensen. “Wij hebben een aantal vacatures. Wie deel wil uitmaken van ons team, nodigen we uit om te reageren.” De heren vervolgen: “Wij zijn ontzettend trots op onze mensen. Samen brengen we steeds weer nieuwe glasproducten op de markt. Anjema sluit af: “Wij willen gewoon de Coolblue van het glas worden!”

Meer informatie: www.steinfort.nl en www.glazz.nl.

Vergelijkbare berichten