Tijdens een kennismakingsgesprek het woord verzekeringen niet laten vallen: mede-eigenaar Dick Keizer oefent zichzelf er vaak in. Omdat het bij Stellema Verzekeringen in Kollum niet gaat om het product, maar om de mens. “De persoon tegenover mij, daar ben ik in geïnteresseerd. Wie is diegene, hoe ziet zijn dagelijks leven eruit? Welke behoeften heeft hij, waarvan hij zich misschien nog niet eens bewust is?”
Eigenaren Klaas Jan Stellema en Dick Keizer besloten samen in 2010 het roer om te gooien en op een andere manier te gaan werken. Ze kregen daarbij hulp van businesscoach Jelle Bartels. “Sindsdien werken we puur vanuit onze kernwaarden compassie, vertrouwen, eerlijkheid en rechtvaardigheid. De producten die we adviseren, komen niet op de eerste plaats: dat is de relatie met de klant. Wij denken niet in hypotheken en verzekeringen, wij denken aan de particulieren en ondernemers met wie we aan tafel zitten en die we in vele gevallen al jarenlang kennen. Voor hen willen we de zaken zo goed mogelijk regelen.”
Verbinding maken
Keizer vervolgt: “Het is mooi dat bijna alles tegenwoordig digitaal kan. Wij maken daar ook volop gebruik van om onze bedrijfsprocessen soepel te laten verlopen. Want zo houden we meer tijd over voor persoonlijk contact!” Stellema is niet voor niets sinds 2013 ook een RegioBank: de slogan ‘al ruim 100 jaar de bank in de buurt’ maakt duidelijk waar deze organisatie voor staat. “Ook hier geldt dat alles wat digitaal kan, online te regelen is. Maar mensen kunnen gerust naar binnen lopen, wij zijn ze graag van dienst. Er is niets mooier dan mensen helpen en de gelegenheid om verbinding te maken grijpen we graag aan. Dat geldt zowel voor particulieren als zakelijke klanten.”
Enorme diversiteit
Keizer houdt zich zelf vooral bezig met zakelijke klanten. Met ruim dertig jaar ervaring op zak weet hij goed wat zij belangrijk vinden. “Ik heb het mooiste werk dat er is, want ik kom bij een enorme diversiteit aan ondernemers op de koffie. Er is eigenlijk geen branche waar we niet in vertegenwoordigd zijn. We krijgen tegenwoordig te maken met de meest uiteenlopende onderwerpen: van robotisering en automatisering, tot AI en ethiek. Daar verdiepen we ons graag in. Bovendien hebben we een relatief jong team: dankzij deze enthousiaste collega’s doen we nieuwe inzichten op.”
Klanten optimaal bedienen
Recent kwam daar nog een nieuwe club collega’s bij, want afgelopen zomer is Middelsee Assurantiën & Hypotheken in Stiens onderdeel geworden van Stellema. “Dit kwam op ons pad en bleek goed bij ons te passen”, vertelt Keizer. “Inmiddels reizen collega’s over en weer en bezoeken we ook klanten in die regio. Ons doel is klanten optimaal te bedienen en dat doen we het beste met een mooi team van mensen die gespecialiseerd zijn in schadeverzekeringen, hypotheken, financiële planning of bankzaken. Zo kunnen we bij drukte, ziekte en vakanties de continuïteit voor onze klanten goed waarborgen.” Stellema Verzekeringen heeft het namelijk behoorlijk druk. Maar dat mag nooit in de weg staan van de tijd en aandacht voor de klant, vinden Stellema en Keizer. “De relatie met de klant, die staat bij ons altijd op nummer één!”