De voorbereiding van TEL was ultrakort. In nog geen tien weken tijd is het concept voor de nieuwe zakenbeurs van het Noorden in de steigers gezet. “Geen eenvoudige klus, maar wel een enorme uitdaging”, stelt projectmanager Tjettje Miedema van WTC Expo. “Door het wegvallen van de andere beurs was de voorbereidingstijd heel kort. De tijd was onze grootste vijand, maar het was gewoon ondenkbaar dat we het dit jaar in Leeuwarden zonder grote noordelijke zakenbeurs zouden moet
stellen.”
Beleving
Samen met projectmanager Pieter Fokkema en haar collega’s heeft zij de afgelopen weken flink aan het project getrokken met als resultaat een gloednieuw netwerkevenement waar zakelijk Noord-Nederland elkaar eind maart kan ontmoeten onder het motto ‘TEL mee in zakelijk Noord Nederland’ Fokkema: “We hebben gekozen voor een naam die makkelijk af te korten is, goed in het gehoor ligt en waar toch de binding met de hoofdstad Leeuwarden in verwerkt is. Bovendien is het een naam die appelleert aan beleving en dat is ook wat we met TEL willen: een bezoek aan het evenement moet echt een beleving worden.”
De wereld verandert in een rap tempo en het zakelijke netwerken ook. Daarom verbindt TEL niet alleen jonge en oudere ondernemers en kleine en grote bedrijven met elkaar, maar wordt er voor een zeer laagdrempelig en meer branchegericht concept gekozen voor ondernemers die elkaar in deze tijd willen versterken, van elkaar willen leren en willen samenwerken om new business te genereren. De tijden dat je op zakenbeurzen langs rijen stands liep waar ondernemers lieten zien wat ze in huis hadden is volgens Fokkema voorbij. “Daarom biedt TEL het concept van de netwerktafel. Daar kan de ondernemer tegen een aantrekkelijk tarief een plek krijgen waar hij ongestoord kan netwerken zonder dat hij daarvoor een hele stand moet optuigen.”
Pleinen
Daarnaast komt er via speciale pleinen een branchegerichte aanpak rond onder andere de thema’s facilitair, financieel en marketing & communicatie. Miedema: “We hebben gekozen voor thema’s die hier in het Noorden goed vertegenwoordigd zijn en waarin veel ambitieuze ondernemers zich herkennen. Dat merken we aan de belangstelling die er voor is. Er zijn zelfs ondernemersverenigingen en brancheorganisaties die zich met hun leden aangemeld hebben.”
De vier grote gemeenten Leeuwarden, Heerenveen, Smallingerland en Súdwest-Fryslân zijn op de gemeentepleinen aanwezig. Maar ook De Friese Meren, de nieuwe gemeente in oprichting, zal zich op de beurs presenteren. Het bezoek aan TEL is overigens gratis. Het enige dat de bezoeker daar voor hoeft te doen is zich te registreren op de nieuwe website www.wctel.nl. Ook het uitgebreide workshopprogramma kan geheel kosteloos bezocht worden. Daar is bewust voor gekozen, legt Miedema uit. “Het moet een laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk evenement worden en dat lukt niet als je entree gaat heffen. Dan werp je juist een drempel op.”
Doelstelling
Dat zou dan weer haaks staan op de doelstelling van TEL en dat is het creëren van een platform voor het zakenleven, overheden en zorg- en onderwijsinstellingen. “Elkaar ontmoeten, inspireren en zakendoen staan centraal op TEL en bovendien is het de uitgelezen mogelijkheid om het relatienetwerk te onderhouden en de eigen organisatie eens op andere manier en bij andere doelgroepen onder de aandacht te brengen. Uiteraard is de achterliggende gedachte daarbij om ‘new business’ te generen en dat is zeker in deze tijd niet onbelangrijk”, stelt Fokkema
TEL heeft ook de ambitie om de komende jaren nog verder aan te sluiten en in te spelen op moderne vormen van communicatie, benadrukt Miedema. “We hebben plannen genoeg om meer met moderne communicatiemiddelen zoals Facebook en Twitter te gaan doen. TEL moet in de toekomst het hele jaar in tel blijven. Je kunt dan denken aan een facebookcommunity waar men lid van kan worden en waar van alles te doen zal zijn. Kortom, er zijn nog talloze mogelijkheden om deze formule verder uit te bouwen en TEL tot in lengte van jaren tot een succes te maken.”