‘Met onze integrale aanpak kunnen we een totaalpakket aanbieden’
De driemansfirma uit 1954 is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in Noord- en Midden-Nederland. Familiebedrijf Van der Wiel uit Drachten heeft vandaag de dag circa 160 vakmensen in dienst die aan veelzijdige projecten in de grond-, weg- en waterbouw werken. Commercieel manager Henner de Vries kijkt achterom, maar laat ook de plannen voor de toekomst zien.
Van der Wiel Holding bestaat tegenwoordig uit vijf werkmaatschappijen. Wat in 1954 als transportfirma begon dankzij de broers Evert en Klaas van der Wiel en Hans van der Meulen, is door de jaren heen aangevuld met Van der Wiel Infra & Milieu, Van der Wiel Handelslocaties, Enviso Ingenieursbureau en DBG bouw- en reststoffen. Henner de Vries (51) is in 2025 dertig jaar in dienst bij Van der Wiel. Een stageplek in het begin van de jaren negentig bij (toen nog) Van der Meulen & Van der Wiel werd in 1995 – met een studie Milieu- & Cultuurtechniek op zak – omgezet in een baan als milieukundige. Na meerdere functies te hebben bekleed, is Henner bijna elf jaar commercieel manager. “Samen met Germ van der Wiel zorg ik voor de commercie. Wat Van der Wiel uniek maakt is dat er veel synergie is tussen de bv’s. We hebben alle expertises in huis om met elkaar aan geweldige projecten te werken. In mijn rol heb ik veel contact met bestaande en potentiële klanten. Van gemeenten, provincies en waterschappen tot bedrijven, natuurbouwers en projectontwikkelaars – we komen overal.”
Rijke geschiedenis
Wat de vader van medeoprichters Evert en Klaas voor de Tweede Wereldoorlog met het transporteren van melk deed, dat deden beide zoons en Hans van der Meulen erna met zand en grond. Germ van der Wiel, zoon van Klaas, schuift kort aan om meer te vertellen over de historie en mijlpalen. “Mijn pake transporteerde melk, maar mijn oerpake was tevens melkrijder, wat nog met paard en wagen gebeurde. Het transport zit in de familie.” Germ is ruim veertig jaar in dienst bij Van der Wiel en noemt enkele hoogtepunten die door de jaren heen hebben plaatsgevonden. “Mijn vader maakte gebruik van de omgebouwde wagen van mijn pake. Toen Evert en Hans ook een wagen aanschaften, was het transport van zand en grond de voornaamste activiteit. Van der Wiel speelde een grote rol in de naoorlogse heropbouw, onder andere in het opknappen en aanleggen van wegen”, aldus Germ.
Omvangrijke saneringstrajecten
De scope van Van der Wiel breidt zich steeds verder uit. Grond- en zandwerkzaamheden worden aangevuld met de kleihandel. Naast betrokkenheid bij de aanleg van wegen, worden ook dijken en kades voorzien van bouwstoffen en klei. “In de jaren tachtig hebben we een slag geslagen in de bodemsanering en zijn onze milieuactiviteiten opgezet. De eerste grote saneringsklus was bij het oude gasfabrieksterrein in Drachten en later hebben we onder meer het Aagrunol- en Ciboga-terrein in Groningen gesaneerd. In 2014 hebben we de Drachtstervaart opengemaakt, welke we in een eerder stadium hebben volgereden.” Germ geeft tevens aan dat ze met Van der Wiel maar liefst zestig jaar gladheidsbestrijding hebben gedaan en ze sinds jaar en dag samenwerken met de NAM. “Dat doen we in het transport en in de bevoorrading, wat lang geleden begon bij de opbouw van de gaslocaties van de NAM. Verder zijn we logistiek partner voor Staatsbosbeheer in het vervoeren van hout en biomassa. Qua diensten zijn we inmiddels een partij die een totaalaanbod kan garanderen. We kunnen niet alleen slopen en saneren, maar tevens voor de herinrichting zorgen. Er is veel gebeurt in zeventig jaar, waarbij we ook roerige periodes achter ons hebben kunnen laten en er nu weer goed voor staan.” Het zeventigjarig bestaan werd afgelopen zomer gevierd met een groot feest voor alle werknemers en hun partners en kinderen.
Integrale benadering
Op de vraag hoe het komt dat Henner het al bijna dertig jaar zo naar de zin heeft in Drachten, spreken zijn ogen boekdelen. “Van der Wiel is een prachtig bedrijf. We hebben een visie waarbij we op een eigen manier naar zaken kijken. We zijn in staat om nét even anders te denken, zodat we tot een oplossing komen. We tonen lef in de beginfase. Van der Wiel heeft een unieke cocktail aan expertises. Met onze integrale benadering en aanpak kunnen we een totaalpakket aanbieden. We zien de wereld en onze maatschappij echter veranderen. Duurzaamheid, circulariteit en de energietransitie zijn thema’s die bij ons, maar tevens bij onze klanten spelen. Hier moeten we nog meer in meegaan, ook om aan de klantvraag te kunnen voldoen.” Dit is een brug naar de toekomstplannen van de organisatie, waar een strategisch plan richting geeft aan het ‘nieuwe’ Van der Wiel.
Strategisch plan
Bovengenoemde thema’s hebben een sterke link met verbeteren, innoveren en toekomstgericht werken. Daarin kan Van der Wiel teren op sterke genen uit haar familiecultuur, waar oplossingsgerichtheid, toegankelijkheid en een no-nonsense mentaliteit belangrijke waarden zijn. Henner: “Onze sterktes en kansen die uit een analyse naar voren zijn gekomen, hebben we verwerkt in het strategisch plan. De kansen in de markt hebben we geprioriteerd. Welke klanten horen daarbij? Wat hebben we intern nodig aan capaciteit? Op werk- en projectgebied liggen er genoeg mogelijkheden, onder meer in het ontmantelen van NAM-locaties, het uitvoeren van natuurbouwprojecten, in de industriebouw, woningbouw, de energietransitie en in vraag en aanbod van primaire en secundaire grond- en bouwstoffen. Daar gaan we vol op inzetten.” Henner geeft aan dat ze bezig zijn om de mogelijkheden voor een eigen Van der Wiel Academy te onderzoeken. Oog voor het aantrekken van talent is er altijd, waarbij een eigen Academy kan ondersteunen in iemands groei en ontwikkeling. “We hebben de juiste kennis en expertise nodig om toekomstbestendig te zijn, zodat we naast duurzaam en circulair werken ook oog hebben voor ontwikkelingen als AI en 3D. We moeten onszelf steeds afvragen of we goed bezig zijn en wat beter kan. Onze klanten vinden dat belangrijk.”
Duurzaam & circulair ondernemen
Duurzaam en circulair ondernemen is bij Van der Wiel naar eigen zeggen ‘a way of life’. In het kader van duurzaamheid heeft Van der Wiel twee elektrische trucks aangeschaft en wordt het wagenpark verder verduurzaamd. Daarnaast wordt bij alle projecten het duurzaam hergebruiken van grond- en bouwstoffen gestimuleerd. Circulariteit is een onderscheidend vermogen binnen het bedrijf, wat zich bij Van der Wiel Handelslocaties en DBG bouw- en reststoffen in hun grondstromen en secundaire bouwstoffen onder meer uit in het perfect afstemmen van vraag en aanbod in grondstromen. “We zijn echt een grondexpert. We hebben mensen in dienst die constant bezig zijn met de afstemming van vraag en aanbod van grondstromen, zodat we in het vervoeren van grond van A naar B zo weinig mogelijk leegrijden.” Van der Wiel is overigens één van de medeoprichters (en lid) van Circulair Friesland.
Inzet van ‘Jong Van der Wiel’
Van der Wiel maakt intern gebruik van een groep jonge en talentvolle collega’s, die als Jong Van der Wiel aan diverse thema’s en vraagstukken werken. Omdat datagedreven werken en het implementeren van artificial intelligence (AI) een nadrukkelijke rol spelen in de maatschappij, is Jong Van der Wiel gevraagd om te kijken naar de mogelijkheden binnen het bedrijf. “We gebruiken drones voor het inmeten en inspecteren van uiteenlopende projectlocaties. We onderzoeken wat AI voor ons kan betekenen in onze logistieke dienstverlening en binnen het secretariaat.” Voor het gebruik van AI binnen de infratak loopt momenteel ook een pilot. Wat dat betreft zijn er genoeg ontwikkelingen. “Met onze afdeling Marketing en Communicatie proberen we op een unieke manier zichtbaar te worden en hier is een vernieuwde huisstijl onderdeel van. Het zeventigjarig bestaan zien we als een moment van trots, maar ook als perfect startpunt om met een frisse blik vooruit te kijken. Daar hoort naast anders denken en inspelen op veranderingen in de maatschappij ook een professionaliseringslag van onze zichtbaarheid bij”, aldus Henner.