Wetterpetear: Wês wiis mei wetter

september 16, 2024

Een Duurzaam Integraal Opslagmeer was het beste grote waterbesparende idee van Fryslân. Dat werd maandagavond 9 september bekend gemaakt in het Swettehûs in Leeuwarden. Participatieplatform Stim fan Fryslân organiseerde samen met De Uitkijkers een ‘Wetterpetear’ over de beste waterbesparende ideeën.

De waterbeschikbaarheid in Fryslân staat onder druk. Waterbesparing is dus ontzettend belangrijk. Daarom was er deze zomer de oproep van Stim fan Fryslân om tips en vernieuwende ideeën aan te dragen voor het besparen van drinkwater. Op 15 juni vond de lancering van de campagne plaats tijdens de Duurzame Markt in Leeuwarden. Vanaf dat moment konden inwoners van Fryslân via het platform hun ideeën en initiatieven indienen. De jury, bestaande uit juryvoorzitter gedeputeerde Friso Douwstra, Pietrik Hoornstra (waterambassadeur Friese gemeenten), Mathijs Oudega, adviseur Grondwater (provincie Fryslân), Länk Vaessen, aanjager water (Vereniging Circulair Fryslân en CEW), heeft alle ideeën bekeken en ingedeeld in twee categorieën: eenvoudige tips om direct water te besparen en een categorie met meer grootschalige initiatieven. De eenvoudige tips zijn verwerkt in een infographic. De drie grotere initiatieven hebben zich, na een stemfase op het platform Stim fan Fryslân, gepresenteerd tijdens het Wetterpetear van 9 september.

Duurzaam Integraal Opslagmeer (DIO) heeft € 1.500 ontvangen voor het initiatief met de meeste stemmen. Opgevangen regenwater van dit meer kan onder andere gebruikt worden voor energie- en regenwateropslag. Het DIOmeer is toepasbaar bij nieuwe en bestaande wijken en buurten met water. Het prijzengeld wordt gebruikt voor het verder ontwikkelen van een businessplan.

De campagne Ode aan de Washand ontving een cheque van € 1.000 van juryvoorzitter Douwstra. Vaker wassen met een washandje bij de wasbak en korter douchen bespaart vele liters drinkwater. Met het prijzengeld kan de campagne ook in 2025 doorgaan met het verstrekken van gratis washandjes, knijpers en waslijnen bij toeristische ondernemers.

Tot slot was er € 500 voor de informatieve website van Bouwblauw, de startup voor duurzaam bouwen. Bouwblauw is een kennisplatform dat watervriendelijke bouw van huizen aanjaagt en mensen wil inspireren met tips en waterbespaarinnovaties in en om het huis.

Het prijzengeld van Stim Fan Fryslân wordt gebruikt voor marketingdoeleinden.

Gedeputeerde Douwstra: “Alle drie de winnaars leveren een mooie bijdrage aan de bewustwording van drinkwaterbesparing in Fryslân. Bij de provincie hebben we via ‘Water en Bodem sturend’ voortdurend aandacht voor dergelijke ideeën.”

Vanaf vandaag is de podcast te beluisteren met de drie winnaars en gedeputeerde Friso Douwstra.

Delen via

Vergelijkbare berichten