“Wij willen het #1 online marketingbureau voor het MKB in Nederland zijn!” Op de vraag waar voor hen ‘de stip op de horizon staat’ hoeft Robert Hoekstra, mededirecteur en -oprichter van het online marketingbureau Brandmerck uit Sneek, geen seconde na te denken. Aan ambitie ontbreekt het dus niet bij het 12 jaar geleden door de broers Robert en Erwin Hoekstra opgerichte online marketingbureau. Inmiddels zijn ook broers Ronald en Edward toegetreden tot het 20 specialisten tellende personeelsbestand van het bedrijf. Wie nader kennis wil maken met de ambitieuze oprichters moet met rode pen het event ‘Overstag 2023 – Samen op de brug’ in de agenda zetten. Want daar spreken ze, op 6 september. OF maakte alvast even kennis.
Wat kenmerkt Brandmerck?
Erwin Hoekstra: Als onlinemarketingpartner staan we aan de basis van de strategie en uitvoering van de online marketing, het middel voor MKB’ers om hun groeiambities te bereiken. Voor elke klant stellen wij een eigen team samen met alle expertises op het gebied van online marketing.
Waarbij ondernemerschap, wat mij betreft, onlosmakelijk verbonden is met ambities. Ambitie zie je in alles; in wat wij doen en in wat onze klanten doen. Het komt voortdurend terug in ons dagelijks werk. Waar we in samenspraak met onze klanten streven naar directe communicatie enerzijds en stijgende resultaten anderzijds. Waarin onze vakmensen aan de basis staan. De waarden resultaatgericht, probleemoplossend, betrokken, gedreven en eigenzinnig zien wij als basis voor een effectieve en doelgerichte samenwerking.
De ontwikkelingen op het gebied van online marketing gaan razendsnel en zijn voor een individu niet bij te houden. Zeker voor MKB-ondernemers die niet beschikken over een marketingafdeling met daar in alle expertises. Er is behoefte aan voortdurende ondersteuning van experts op het gebied van online marketing. Dat is meer dan alleen door te adverteren op platformen als Google, Bing en LinkedIn. Het verschil wordt gemaakt door de juiste online marketingstrategie en de inzet van vakmensen. Van kostenpost naar winstgevende marketing
Twee kapiteins op één schip. Werkt dat?
Robert Hoekstra: Erwin en ik zijn weliswaar samen de oprichters van Brandmerck geweest, maar hebben meteen goede afspraken gemaakt over de rolverdeling binnen het bedrijf. Twee kapiteins op de brug van ‘ons schip’ zou niet werken, maar daar is bij Brandmerck geen sprake van. Ik zet in overleg met het team de ‘grote lijnen’ uit. Mijn broer Erwin is verantwoordelijk voor de verkoop & financiën en broer Ronald is operationeel verantwoordelijk. Communicatie is het sleutelwoord. En die is intensief. Iedereen weet precies wat er van hem of haar wordt verwacht. Successen worden samen gevierd en als iets niet loopt zoals gepland spreken we elkaar daar op aan. Dat worden leermomenten.
Wordt dat het centrale thema van jullie presentatie op ‘Overstag 2023. Samen op de brug’?
Daar gaan we in onze duo presentatie (met Ronald als ‘special guest’) tijdens het evenement ‘Overstag. Samen op de brug’ op 6 september in stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden dieper op in. Een dag waarop MKB’ers op een interactieve manier kunnen leren over leiderschap en samenwerken. Want samenwerken klinkt simpel en vanzelfsprekend, maar er komt meer bij kijken. Vooral wanneer er sprake is van familiebanden, zoals bij ons het geval is. We delen onze ‘ups-and-downs’ met het publiek en proberen ze op die manier inzicht te geven in de valkuilen.