De aanleg van de vaart is slechts één onderdeel van het Drachtstervaartproject. Om de waterverbinding naar het centrum te creëren, moet het Moleneind – nu nog een brede weg met middenberm – wel helemaal op de schop. De economische crisis, gevolgd door de kredietcrisis bracht veel onzekerheid over het moment waarop dit planonderdeel uitgevoerd zou kunnen worden.
Enorme impuls
De gemeente Smallingerland stelt de komende jaren negen miljoen euro beschikbaar. “Met alle economische onzekerheid die er nu speelt, is het fantastisch dat we tot zo’n regeling zijn gekomen. Het aanleggen van de vaart tot in het centrum betekenteen enorme impuls voor Drachten”, benadrukt Wind. “Denk aan al het werk voor lokale bedrijven, het nieuwe rioleringsstelsel en niet te vergeten: Drachten krijgt de vaart die ze altijd al wilde hebben en dat parallel aan de ontwikkelingen in het centrum. De vaart is een cruciaal onderdeel van het hele drachtstervaartproject. Omdat deze vaart de drager wordt van veel toekomstige ontwikkelingen. Denk daarbij aan bedrijvigheid aan het water, maar ook aan terrassen langs dat water en watersporters die straks met hun boot tot bijna in het centrum kunnen komen.”
Al veel werk verricht
Het Drachtstervaartproject is veel meer dan het uitgraven van een kilometer vaart. Het behelst onder andere ook de bouw van negenhonderd woningen, de herpositionering van Drachtster Boys, sanering van de vuilstort, verplaatsing van de woonschepenhaven, diverse bedrijven als een kassencomplex en het Fries Paarden Stamboek en bijvoorbeeld het hertenkamp. Dit vergt grote expertise van de betrokkenen. Ter illustratie: er zijn maar liefst 250 vergunningsprocedures doorlopen. En al die werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd. Omdat er vooral over het uitstel van de vaart werd gesproken en geschreven, dacht iedereen dat het hele project stil stond. Een misvatting, benadrukt Wind. Want naast de al gememoreerde werkzaamheden zijn er van de negenhonderd woningen die er moeten komen inmiddels 375 gerealiseerd. En de bewoners daarvan zijn blij dat de vaart er komt. “Ik zag op Twitter al een opmerking van iemand voorbij komen die schreef: ‘Nu kunnen we eindelijk met onze boot boodschappen in het centrum doen’.”
Levenswerk
Het Drachtstervaartproject is inmiddels al weer achttien jaar geleden ontsproten aan het brein van Hendrik Wind, de vader van Harmen. “Je zou kunnen zeggen dat het een soort levenswerk is. We zijn nu achttien jaar verder en op bepaalde onderdelen nog niet eens op de helft. Maar als de vaart er over drie jaar ligt, hebben we weer een paar goede stappen voorwaarts gezet.” Inmiddels heeft vastgoedontwikkelaar AM het deel van de woningbouw overgenomen.
Harmen Wind is letterlijk opgegroeid met het Drachtstervaartproject. De eerste plannen en schetsen werden thuis aan de keukentafel besproken. “Niets ontging ons”, bekent Harmen. Hij zit overigens pas sinds 1 januari 2009 bij het familiebedrijf waar naast zijn ouders ook broer Roelof Wind werkzaam is. Vanaf dat moment werd hij verantwoordelijk voor het Drachtstervaartproject. Het was de start van vele mooie uitdagingen in ons bijzondere familiebedrijf.”