Johan Velting is de drijvende kracht achter Workstep B.V. in Arum. De gedreven ondernemer is continu bezig om zijn ‘kindje’ te vervolmaken en het goed in de (internationale) markt te zetten. OF ging op bezoek bij Workstep B.V. en was onder de indruk van de bedrijfsvoering en het duurzame, efficiënte eindproduct.
In de grote schuur achter zijn huis in Arum treffen we Johan Velting, Managing Director van Workstep B.V. Johan geeft een enthousiaste rondleiding, zo zien we hoe medewerkers Rob en Milan voorbereidingen treffen om een accu in een Workstep te plaatsen. “De bedrading op een juiste manier aansluiten is een leuke en uitdagende klus”, zo horen we van Rob. Iets verderop staat een aantal Worksteps, ze zijn klaar om afgeleverd te worden bij klanten. Met de nodige flair springt Johan op het houten plateau en demonstreert hij de makkelijke en soepele Workstep. “Hij heeft een robuust design, een grote trekkracht van 500 Kg en kan in allerlei sectoren worden gebruikt”, legt hij uit. “Daarbij kun je denken aan warehousing, luchthavens, parken, campings, distributiecentra, tuinbouwkassen schoonmaakbranche, hotels enzovoort. Maar ook leveren we aan ziekenhuizen, het MCL/Noorderbreedte bijvoorbeeld, en aan zorginstellingen zoals de Noorderbrug. De Workstep is de betaalbaarste, kleinste, lichtste en veiligste 4-wiel elektro wagen. Dat klinkt bij de ondernemers als muziek in de oren, vandaar dat er vaak grotere hoeveelheden besteld worden. We hebben er zelfs al een klant bij waar 20 Worksteps rondrijden. Op onze site staan alle prijzen en kun je hem zelfs zelf samenstellen! Ook maken wij ons hard voor de gratis demo aan huis, dit is alleen in Nederland.”
Bloed, zweet en tranen
Over het ontstaan van de Workstep praten we verder in Johan zijn bijzondere kantoor, dat volledig is ingericht in Engelse stijl. Dat betekent: Chesterfield stoelen, een massief houten bureau, klassieke schilderijen en een goed gevulde boekenkast. “Tot een paar jaar terug had ik een groothandel in elektrische reinigingsmachines zoals vloerboeners en stoommachines”, vertelt Johan. “Ik deed dat vanuit huis, ik importeerde ze en verkocht ze daarna. Voor de jeugd had ik al eens een paar steps gemaakt met twee wielen. Het vervolg was een step met een motor en drie wielen, twee zwenkwieltjes en een groot plateau. Deze step kon alleen vooruit, maar ik kreeg steeds meer vraag naar een step die ook achteruit kon rijden. Het door ontwikkelen van de Workstep heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost. Het was testen, testen en nog eens testen. Al dat geëxperimenteer voelde op dat moment als geld weggooien.”
Onderhoudsvriendelijk en duurzaam
Van het bedenken van de Workstep tot de huidige uitvoering, duurde ongeveer tweeëneenhalf jaar. Om te onderzoeken welke verbeterpunten er konden worden doorgevoerd, bezocht Johan een beurs, samen met een fietsenmaker. “Daarna volgde er een aantal groenbeurzen waar ik al veel Worksteps verkocht, maar er waren wel de nodige pijnpunten. Potentiële kopers waren fietsen gewend en vonden het een nadeel dat ze niks konden meenemen op de fiets/step. Uiteindelijk is hij daarom geëvolueerd tot een vierwieler, met achterwielaandrijving, die voor en achteruit rijdt. Ook creëerden we mogelijkheden voor een aanhanger waarop je 500 kilo kunt vervoeren, en mogelijkheden tot uitbreiding, zoals extra kratdragers, zitting, trekstang, verlichting enzovoort. Voor 2500 euro heb je een kwalitatief goed Nederlands product dat onderhoudsvriendelijk en duurzaam is. We hebben eigen expertise in accu’s en leveren maatwerk, mocht dat nodig zijn. De kunst is om een ondernemer die mogelijk interesse heeft, zelf op de Workstep te krijgen. Want uiteindelijk verkoopt die ondernemer de step aan zichzelf.”
Geen concurrentie
Na de hele ontwikkelingsfase, is Johan nu vooral bezig om zich te oriënteren op het commerciële vlak. “Vorig jaar was al een verkennend jaar, maar ik wil dit jaar naar tenminste tien beurzen”, zegt hij stellig. “En met name naar internationale beurzen, dáár moeten we naartoe! Inmiddels leveren we al behoorlijk breed in Europa Worksteps. Roemenië, Polen, Finland, het product slaat gewoon goed aan. Maar écht internationaal – dus buiten Europa – is voor ons een zoektocht. We hebben geen concurrentie, maar aangezien ik de bedenker van de eerste vierwielerstep ben, heb ik het triple gepatenteerd. We willen naar een groot netwerk van importeurs en distributeurs wereldwijd, dus er staat ons nog veel werk te doen. Op dit moment heb ik vier man aan het werk. Maakten we vorig jaar nog een Workstep per week, inmiddels is dat er een per dag. Maar ik wil er naartoe om er een pér uur te produceren! Daarin is Empatec een belangrijke partner, in Franeker maken zij de houten plateaus voor ons en in Sneek het ijzerwerk. Ik vind het belangrijk om ook met mensen te werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er is een goede klik en dat is heel mooi.”
Kinderziektes eruit
“Omdat ons product heel makkelijk is voor allerlei branches, wil ik graag met elkaar iets creëren waar we allemaal wat aan hebben”, vervolgt Johan. “Doordat ik al veel heb geïnvesteerd moet ik het bedrijf rustig aan opbouwen. Ik overweeg om volgend jaar een commerciële man aan te trekken, ik doe nu nog alles zelf. Maar ik weet, om te groeien moet je opschalen. Het voordeel van langzaam groeien, is dat je de tijd hebt voor productoptimalisatie waardoor wij een degelijk en ‘Arbo proof’ product afleveren waarin veel potentie zit. We leveren nu alleen business to business, omdat je in Nederland niet met de step de weg op mag. In het buitenland is dat wel het geval, dus daar kan het dan ook heel snel gaan. Wat partners betreft voorzie ik een bedrijf wat echt een organisatie gaat worden, en dat zal niet lukken in mijn eentje. Daarom staan we open voor partners, deelnemers en investeerders die enigszins affiniteit met het product/branche hebben. Innoveren is onze bezigheid, dus op korte termijn zoeken we expertise in engineering werktuigbouwkunde, dit omdat we al met de Workstep 3.0 bezig zijn.”
Handelsgeest
Johan geniet volop van het ondernemerschap. “Ik ben een actief man”, zegt hij enthousiast. “Op mijn 27e was ik al ondernemer en de handelsgeest zat er al vroeg in. Ik heb de opleiding Autotechniek gedaan en richt mij tegenwoordig veel op de elektrificatie van voertuigen. Alle aandacht gaat nu naar het opschalen en netwerken, maar wanneer de tijd rijp is zou ik het fijn vinden om het bedrijf of product bij overname achter te laten in goede handen.”
“Onze eigen creatie, de Workstep, moet een begrip worden in verschillende sectoren, daar bouwen we aan!”
www.workstep.nl